Tuesday, February 12, 2013

FAQ Ibu Susuan

sticky pos.. Aku gam pos soalan lazim mengenai isu susuan ini untuk rujukan semua..

Soalan-soalan Lazim (FAQ) ini telah dikompilasi selepas kami berhubung dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM, iaitu pihak berkuasa tentang hal-hal agama Islam di Malaysia) dan blog Ustaz Naim (ustaznaim.blogspot.com yang disahihkan oleh JAKIM sebagai sumber yang kredibel). Soalan-soalan Lazim berikut tidak lah menyeluruh, dan bukan untuk menggantikan tanggungjawab anda mengkaji sendiri tentang perkongsian susu dalam aspek Islam. Sila rujuk dengan Imam dan ulama' Islam yang lebih berpengetahuan tentang hukum-hukum Islam jika anda mempunyai sebarang soalan. 

Human Milk 4 Human Babies - Malaysia tidak bertanggungjawab untuk menyimpan atau mengurus-selia sebarang butiran tentang persaudaraan susuan yang timbul daripada perkongsian susu ibu. 

A. SIAPAKAH YANG BOLEH MENYUSU DAN DISUSUI?

A1. SAYA MAHU MENJADI IBUSUSUAN
1. Adakah saya boleh menyusukan bayi selain daripada anak kandung saya
2. Saya mahu menjadi ibu susuan. Adakah saya perlu mendapatkan kebenaran suami saya?

A2. SAYA MAHU MENCARI IBUSUSUAN
4. Siapakah yang boleh menjadi ibu susuan?
5. Bolehkah seorang wanita menyusukan anak susuan yang bukan dari kalangan keluarga atau sahabat-handai? (Ini kerana kami dapati di Malaysia ramai orang yang tidak gemar mencari orang luar).
6. Bolehkah wanita Muslim menyusukan anak yang bukan Muslim? 

A3. BAYI YG BOLEH DISUSUI
7. Perlukah anak susuan seorang wanita sama jantina dengan anak kandungnya? (kerana khuatir akan terjadinya permasalahan perkahwinan antara mahram sesusuan)
8. Apakah umur bayi yang boleh disusukan sebagai anak susuan?
9. Bolehkan saya menyusukan anak tidak sah taraf (contohnya anak luar nikah dan anak sumbang mahram)?
10. Bolehkah saya menyusukan anak-anak yang asal-usulnya tidak diketahui? Contohnya jika berlaku bencana alam dan ibubapanya tidak dapat dikesani
11. Bolehkah wanita bukan Muslim menyusu bayi Muslim?
12. Memandangkan tiada larangan untuk ibu bukan Muslim untuk menyusukan anak Muslim, apakah agama anak atau ibu itu kekal selepas penyusuan?


 B. CARA PENYUSUAN ANAK SUSUAN
13. Apakah rukun Hukum Penyusuan atau Al-Radha'ah?
14. Bolehkah saya memberikan susu saya yang telah diperah (EBM) kepada bayi yang bukan bayi/anak kandung saya?


C. ISU MAHRAM
  • SYARAT YANG MENJADIKAN WUJUDNYA HUBUNGAN MAHRAM
15. Berapa kali penyusuan sehingga bayi/anak berkenaan disabit sebagai anak susuan saya?
16. Apakah yang dimaksudkan dengan 'kenyang' semasa menyusu?
17. Apakah syarat komposisi susu ibu supaya tersabitnya Hukum Penyusuan?
18. Memandangkan hukum penyusuan hanya tersabit apabila seorang bayi berumur bawah 2 tahun qamariah minum sehingga kenyang sebanyak lima kali, bolehkah seorang bayi minum daripada ramai ibu tidak sampai 5 kali? Contohnya saya mahu mencari susu ibu untuk anak saya tapi tidak mahu pening memikirkan implikasi saudara susuan jadi saya berikan anak saya susu 10 orang wanita lain tetapi setiap orang dia minum hingga kenyang sebanyak empat kali sahaja. Adakah ini dibenarkan?
  • HUKUM MAHRAM & SUSURGALURNYA
19. Berapa orang ibu susuan dibenarkan untuk seorang anak? Jika tiada had, apakah implikasinya?
20. Siapakah yang menjadi mahram kepada anak susuan?
21. Siapakah yang menjadi mahram kepada ibu dan bapa susuan?
22. Adakah adik beradik anak susuan itu juga dianggap sebagai mahram kepada ibu susuan? 
23. Apakah suami dari ibu susuan termasuk mahram bagi bayi yang disusui?
24. Jika lebih dari seorang bayi yang bukan bersaudara disusukan oleh seorang ibu, adakah mereka dianggap sebagai saudara susuan?
25. Bolehkah anak susuan berkahwin dengan anak-anak bapa susuannya yang terhasil daripada perkahwinan bapa susuan dengan wanita lain?
26. Jika saya menyusukan seorang anak yang lebih daripada dua tahun qamariah, adakah Hukum Penyusuan tersabit dalam hal ini?
27. Bolehkah nenek menyusukan cucu dan kakak menyusukan adik?
  • LANGKAH-LANGKAH MEMELIHARA MAHRAM
28. Saya risau terjadinya perkahwinan antara mahram susuan. Apakah yang harus saya lakukan?

D. TANGGUNGJAWAB SIAPA MENYUSU
29. Siapakah yang bertanggungjawab untuk memastikan seseorang bayi itu dapat disusukan sepenuhnya?
30. Adakah ibu susuan perlu dibayar upah untuk susunya?

-----------------------------------------------------------------------------
1. Adakah saya boleh menyusukan bayi selain daripada anak kandung saya?
Ya. Ini dibenarkan oleh Islam. Nabi Muhammad saw sendiri mempunyai ibu susuan (Thuwayba dan Halimatus-sadia). Ibu-ibu susuan tersebut dipandang tinggi oleh Allah swt sebagai pengasuh Nabi Muhammad saw ketika kecil. Walaubagaimanapun, menyusui anak orang lain akan mewujudkan pertalian saudara susuan antara keluarga ibu susuan dan anak susuan.

(Rasulullah SAW pernah disusukan oleh Thuwaybah sebelum menjadi anak susuan Halimah As-Saadiah. Sirah ini dapat diteliti daripada hadith berikut:
Maksudnya
`Urwah bin al-Zubair menceritakan kepada ku (Az-Zuhriy), Zainab anak perempuan Abu Salamah memberitahunya, Ummu Habibah binti Abu Sufyan memberitahunya, beliau berkata: “Wahai Rasulullah, kahwinilah saudara perempuanku”. Lalu Rasulullah bersabda, “Atau kamu sukakan hal itu?”. Aku berkata, “Ya, tidaklah aku bersendirian. Dan aku suka jika saudara perempuanku berkongsi yang terbaik denganku.” Rasulullah SAW bersabda, “Itu (berkahwin dengan dua adik-beradik) tidak halal bagiku”. Aku berkata, “Kami mendapat tahu bahawa engkau mahu berkahwin dengan anak Abu Salamah”. Rasulullah bersabda, “Anak Abu Salamah?”. Aku berkata, “Ya”. Rasulullah kemudian bersabda, “Sekalipun dia bukan anak kepada isteriku, ia tidak halal bagiku kerana dia anak kepada saudara sesusuanku. Thuwaybah telah menyusukanku dan Abu Salamah. Maka tidak boleh bagiku untuk berkahwin dengan anak-anak kamu dan saudara-saudara perempuan kamu”.


2. Saya mahu menjadi ibu susuan. Adakah saya perlu mendapatkan kebenaran suami saya?
Ya. Seseorang wanita yang telah berkahwin perlu mendapat persetujuan suami kerana
ia melibatkan nasab keturunan yang secara tidak langsung berkait dengan suami.

3. Bolehkah seorang wanita yang belum pernah berkahwin menjadi ibu susuan menerusi kaedah pencetus laktasi/induced lactation?
Seseorang wanita yang belum berkahwin boleh menyusukan bayi dengan menggunakan kaedah-kaedah teknologi terkini untuk menghasilkan susu. Mesyuarat Panel Kajian Syariah Jakim Kali Ke-41 pada 14 hingga 15 Oktober 2005 telah membincangkan isu ini dan mesyuarat memutuskan bahawa hukum menggunakan ubat atau suntikan untuk merangsang pengeluaran susu badan wanita adalah harus dengan syarat seseorang wanita itu tidak termasuk wanita yang dihasilkan melalui pertukaran jantina dan wanita tersebut telah baligh.

4. Siapakah yang boleh menjadi ibu susuan?
Seseorang wanita yang menyusukan bayi tersebut boleh terdiri daripada ibu kandungnya dalam ikatan perkahwinannya atau yang telah diceraikan atau wanita yang bukan ibu kandungnya. Syarat-syaratnya ialah:
  • Seorang wanita anak adam. Tidak terkesan hukum pertalian kekeluargaan sekiranya bukan dari kalangan anak adam, seseorang lelaki atau seseorang yang bukan wanita asli.
  • Wanita yang menyusukan itu masih hidup sewaktu bayi disusukan.
  • Wanita itu mempunyai susu sama ada hamil atau tidak, berkahwin atau tidak, atau telah menopaus atau belum.
  • Tidak disyaratkan agama tertentu bagi wanita yang menyusukan seseorang bayi. Memandangkan tiada dalil yang melarangnya, dibolehkan bagi wanita bukan Islam untuk menyusukan bayi beragama Islam. Ia merupakan sebahagian daripada sifat ihsan.Perkara ini disebutkan oleh Syaikh M.S. Al-Munajjid ketika beliau menjawab soal jawab kemusykilan agama berkaitan isu ini. 
  • Walau bagaimanapun, makruh memberikan seseorang wanita bukan Islam menyusukan bayi beragama Islam. Ini kerana susu itu tidak selamat daripada makanan atau minuman haram yang sebati dalam makanan dan minuman wanita tersebut. Justeru, ditakuti bayi akan mewarisi sifat buruk kesan daripada pemakanan tersebut. Perkara ini dikiaskan kepada hukum makruh mengupah wanita yang tamak untuk menyusukan seseorang bayi yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam kitab sunannya.

5. Bolehkah seorang wanita menyusukan anak susuan yang bukan dari kalangan keluarga atau sahabat-handai? (Ini kerana kami dapati di Malaysia ramai orang yang tidak gemar mencari orang luar)
Tiada larangan dalam Islam untuk menyusukan anak-anak yang bukan daripada kalangan saudara-mara atau sahabat-handai. Sejarah hidup Rasulullah SAW telah menunjukkan bahawa ibu susunya bukan daripada kalangan keluarganya. Saidatina Halimah Al-Saadiah adalah daripada kalangan Bani Sa`ad. Berkemungkinan rakyat Malaysia lebih gemar mencari anak susuan di kalangan keluarga dan rakan kerana ia lebih mudah dan lebih dipercayai oleh ibu bapa anak yang ingin disusukan.

6. Bolehkah wanita Muslim menyusukan anak yang bukan Muslim?
JAKIM : "Tidak disyaratkan bayi tersebut beragama Islam memandangkan tiada nas yang melarang seseorang wanita Islam menyusukan bayi bukan Islam. Namun begitu, perlu ditekankan penyusuan tidak mengubah agama seseorang. Syeikh Attiyyah Saqar menjelaskan bayi akan kekal dalam agamanya dan begitulah sebaliknya. 

Tidak disyaratkan agama tertentu bagi wanita yang menyusukan seseorang bayi. Memandangkan tiada dalil yang melarangnya, dibolehkan bagi wanita bukan Islam untuk menyusukan bayi beragama Islam. Ia merupakan sebahagian daripada sifat ihsan.Perkara ini disebutkan oleh Syaikh M.S. Al-Munajjid ketika beliau menjawab soal jawab kemusykilan agama berkaitan isu ini.

Walau bagaimanapun, makruh memberikan seseorang wanita bukan Islam menyusukan bayi beragama Islam. Ini kerana susu itu tidak selamat daripada makanan atau minuman haram yang sebati dalam makanan dan minuman wanita tersebut. Justeru, ditakuti bayi akan mewarisi sifat buruk kesan daripada pemakanan tersebut. Perkara ini dikiaskan kepada hukum makruh mengupah wanita yang tamak untuk menyusukan seseorang bayi yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam kitab sunannya.

7. Perlukah anak susuan seorang wanita sama jantina dengan anak kandungnya? (kerana khuatir akan terjadinya permasalahan perkahwinan antara mahram sesusuan)
Tidak menjadi kewajipan kepada seseorang ibu susuan untuk mencari anak susuan yang sama jantina dengan anak kandungnya. Seorang ibu susu boleh menyusukan seseorang bayi tanpa mengira jantina. Ini kerana tiada jaminan seseorang ibu itu hanya mempunyai anak lelaki sahaja atau sebaliknya.

Untuk mengelakkan berlakunya perkahwinan antara adik-beradik susuan, digalakkan supaya kedua-dua buah keluarga, iaitu keluarga ibu susuan dan keluarga anak susuan sentiasa menjalin hubungan yang rapat agar masing-masing dapat mengenali antara satu sama lain. Hubungan adik-beradik susuan juga perlu dijaga sepertimana hubungan dengan adik-beradik kandung.

8. Apakah umur bayi yang boleh disusukan sebagai anak susuan?
Umur bayi tidak melebihi dua tahun.

9. Bolehkah saya menyusukan anak tidak sah taraf (contohnya anak luar nikah dan anak sumbang mahram?)
Boleh. Anak yang hendak disusukan tidak disyaratkan statusnya. Mana-mana bayi tanpa mengira jantina, agama dan status, yang berumur kurang daripada dua tahun qamariah boleh disusukan.

10. Bolehkah saya menyusukan anak-anak yang asal-usulnya tidak diketahui? (Contohnya jika berlaku bencana alam dan ibubapanya tidak dapat dikesani).
Tidak disyaratkan identiti ibu bapa bayi tersebut diketahui. Bagi bayi yang diketahui identiti ibu bapa mereka, ia lebih mudah diuruskan.

Ayat 233 daripada surah Al-Baqarah telah menyebutkan, jika ibu kandung tidak mampu menyusukan bayinya, dia boleh mengupah orang lain untuk menyusukannya. Daripada umumnya lafaz yang digunakan dalam Al-Quran, ia menunjukkan tiada halangan untuk menyusukan bayi yang diketahui identiti ibu bapa mereka, walaupun mereka adalah anak-anak yang terbiar.

11. Bolehkah wanita bukan Muslim menyusu bayi Muslim?
Tidak disyaratkan agama tertentu bagi wanita yang menyusukan seseorang bayi. Memandangkan tiada dalil yang melarangnya, dibolehkan bagi wanita bukan Islam untuk menyusukan bayi beragama Islam. Ia merupakan sebahagian daripada sifat ihsan.Perkara ini disebutkan oleh Syaikh M.S. Al-Munajjid ketika beliau menjawab soal jawab kemusykilan agama berkaitan isu ini.

Walau bagaimanapun, makruh memberikan seseorang wanita bukan Islam menyusukan bayi beragama Islam. Ini kerana susu itu tidak selamat daripada makanan atau minuman haram yang sebati dalam makanan dan minuman wanita tersebut. Justeru, ditakuti bayi akan mewarisi sifat buruk kesan daripada pemakanan tersebut. Perkara ini dikiaskan kepada hukum makruh mengupah wanita yang tamak untuk menyusukan seseorang bayi yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam kitab sunannya.

12. Memandangkan tiada larangan untuk ibu bukan Muslim untuk menyusukan anak Muslim, apakah agama anak atau ibu itu kekal selepas penyusuan?
Agama seseorang anak yang disusukan oleh ibu yang berlainan agama dengannya tidak akan berubah hanya disebabkan faktor susuan. Dia kekal dalam agama asalnya.

13. Apakah rukun Hukum Penyusuan atau Al-Radha'ah?
Al-Radha'ah merujuk kepada keadaan di mana sampainya susu seseorang wanita ke dalam rongga tekak seseorang bayi sama ada dengan menyusu terus daripada payudara seseorang wanita atau melalui apa-apa kaedah yang boleh menggantikannya dengan syarat-syarat tertentu.

Definasi ini menjelaskan bahawa terdapat tiga perkara penting dalam konteks penyusuan iaitu

i. Bayi
Seseorang bayi berhak mendapatkan susu. Tempoh sempurna seseorang bayi itu mendapatkan susu secukupnya ialah 2 tahun genap. Perkara ini disandarkan kepada firman Allah SWT :
“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap,..” (Surah al-Baqarah 2: 233)

ii. Ibu yang menyusu :
Manakala, seseorang wanita yang menyusukan bayi tersebut boleh terdiri daripada ibu kandungnya dalam ikatan perkahwinannya atau yang telah diceraikan atau wanita yang bukan ibu kandungnya.

iii. Kaedah penyusuan
Kaedah penyusuan pula merujuk kepada penyusuan terus daripada payudara wanita yang menyusukan atau apa-apa kaedah lain seperti susu yang diperah dan disimpan di dalam botol dan disusukan bayi tersebut melalui botol itu. Jika dilihat pada realiti hari ini expressed breast milk (EBM), menepati kaedah penyusuan yang disebutkan oleh para fuqaha. ”

a. “Al-Murdhi‘ = iaitu perempuan yang menyusukan. Disyaratkan orang yang menyusukan itu perempuan yang hidup dan telah mencapai usia sembilan tahun qamariah.
b. Ar-Radhi‘ = iaitu anak yang disusukan. Disyaratkan anak damit itu hidup dan umurnya tidak melebihi dua tahun qamariah (haulain) sekalipun lebihnya itu pada kadar sehari.
c. Al-Laban =  iaitu air susu perempuan. Disyaratkan air susu itu sampai masuk ke perut anak damit berkenaan sehingga ia boleh menyebabkan pertumbuhan badan anak tersebut. Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
"Tidak menjadi mahram daripada susuan melainkan apa yang menumbuhkan daging dan menguatkan tulang."(Hadis riwayat Ahmad)

Disyaratkan juga had penyusuan itu tidak kurang daripada lima kali dalam waktu yang berasingan dengan kadar penyusuan mengikut kebiasaan. 
(Nota : Walaubagaimanapun, Yusuf Qardhawi berpendapat memberi EBM kepada bayi/anak orang lain TIDAK mewujudkan pertalian saudara susuan. Sila klik di sini untuk membaca pendapat beliau

14. Bolehkah saya memberikan susu saya yang telah diperah (EBM) kepada bayi yang bukan bayi/anak kandung saya?
Boleh. Kebanyakkan ilmuan Islam termasuk JAKIM berpendapat bahawa dengan memberi EBM anda kepada bayi/anak orang lain, jatuh hukum penyusuan sama seperti anda menyusu terus bayi/anak orang berkenaan, dan ia mewujudkan pertalian saudara susuan antara keluarga anda dan bayi/anak berkenaan.
(Nota : Walaubagaimanapun, Yusuf Qardhawi berpendapat memberi EBM kepada bayi/anak orang lain TIDAK mewujudkan pertalian saudara susuan. Sila klik di sini untuk membaca pendapat beliau

15. Berapa kali penyusuan sehingga bayi/anak berkenaan disabit sebagai anak susuan saya?
Menurut JAKIM dan Ustaz Naim, anak berkenaan perlu hanya minum susu sebanyak lima kali TANPA perlu kenyang sebelum dia dianggap anak susuan anda.

16. Apakah yang dimaksudkan dengan 'kenyang' apabila menyusu?
Menurut JAKIM, anak itu hanya perlu disusukan sebanyak lima kali TANPA perlu kenyang.

17. Apakah syarat komposisi susu ibu supaya tersabitnya Hukum Penyusuan?

" Syarat yang berkaitan dengan susu adalah seperti berikut:
Susu kekal dalam sifatnya yang asal sama ada mengalir atau sebagainya kerana dengannya akan memastikan tumbesaran tubuh dan penguatan tulang. "

"Air susu yang bercampur dengan sesuatu sama ada ia cecair seperti air, atau sesuatu yang keras seperti makanan air susu itu lebih banyak seperti ada tanda zahir warna susu atau rasa atau pun baunya maka sabit hukum susuan walaupun hanya sebahagian air susu yang bercampur itu diminum oleh anak damit itu.
Manakala jika air susu itu sedikit daripada campuran yang lain, sama ada campuran itu yang halal atau haram seperti arak dan sebagainya sehingga menghilangkan ketiga-tiga sifatnya iaitu warna, rasa dan bau, mengikut qaul yang azhar adalah sabit hukum susuan jika diberi minum pada anak damit itu keseluruhan air susu yang bercampur tersebut. Ini kerana telah yakin akan sampainya ‘ain air susu itu ke dalam perut.

Adapun jika diminum hanya sebahagian air susu yang bercampur itu, mengikut qaul yang ashah adalah tidak sabit hukum anak susuan padanya kerana tidak yakin akan sampainya air susu itu ke dalam perut. Adapun jika jelas dan yakin bahawa lebihan campuran itu hanya tertinggal sedikit kadar susu yang dikuasai itu, maka sabitlah anak damit tersebut sebagai anak susuan. (Mughni Al-Muhtaj: 3/529, Raudah At-Thalibin: 9/4-5) "

18. Memandangkan hukum penyusuan hanya tersabit apabila seorang bayi berumur bawah 2 tahun qamariah minum sehingga kenyang sebanyak lima kali, bolehkah seorang bayi minum daripada ramai ibu tidak sampai 5 kali? Contohnya saya mahu mencari susu ibu untuk anak saya tapi tidak mahu pening memikirkan implikasi saudara susuan jadi saya berikan anak saya susu 10 orang wanita lain tetapi setiap orang dia minum hingga kenyang sebanyak empat kali sahaja. Adakah ini dibenarkan?
Tiada halangan untuk menyusukan bayi kurang daripada lima kali susuan. Namun begitu, hubungan saudara susuan bukanlah sesuatu yang membebankan berbanding usaha mencari ibu yang boleh menyusukan bayi tersebut yang mungkin memerlukan dua atau tiga orang ibu setiap hari. 
Hubungan saudara susuan tidak meninggalkan sebarang implikasi negatif. Malah, bayi tersebut akan mempunyai ahli keluarga yang lebih ramai. Jika keadaan ini berterusan, dikhuatiri kesihatan bayi akan terencat kerana kesukaran mendapatkan bilangan wanita yang ramai dan jumlah susu yang mencukupi.

19. Berapa orang ibu susuan yang dibenarkan untuk seorang bayi/anak?
  Tiada had bilangan ibu susuan bagi seorang bayi. Ini bermakna, anak susuan tersebut berpotensi mempunyai lebih ramai adik-beradik susuan. Jika seorang bayi menyusu dengan dengan dua orang ibu susuan atau lebih, hubungan anak susuan dengan semua anak-anak kandung ibu-ibu susuan adalah mahram iaitu tidak boleh berkahwin. Ia berdasarkan kepada hadith Rasulullah SAW

Maksudnya : 
Daripada Ibn Abbas RA, beliau meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda mengenai anak perempuan Hamzah, “Dia tidak halal bagiku untuk berkahwin. Haram oleh sebab susuan sepertimana haram oleh sebab keturunan. Dia merupakan anak perempuan kepada saudara lelaki susuanku”.
Selain itu, hukum ke atas anak susuan sama seperti sebahagian hukum ke atas anak kandung seperti aurat, khalwat dan tidak membatalkan wuduk apabila bersentuhan. Namun begitu, hukum-hukum lain seperti perwarisan harta, nafkah, pengguguran hukum qisas, tertolak kesaksian dan hukum-hukum lain yang khusus bagi anak kandung.

20. Siapakah yang menjadi mahram kepada anak susuan?
JAKIM : 
“ Terdapat banyak hadis yang menunjukkan susur galur keluarga yang diharamkan berkahwin disebabkan oleh penyusuan. Berikut merupakan kesimpulan pihak yang diharamkan berkahwin dengannya disebabkan oleh
penyusuan:
  • Wanita yang menyusukannya;
  • Anak-anak wanita yang menyusukannya sama ada anak-anak kandungnya atau anak-anak suaminya yang terdahulu;
  • Cucu-cucu wanita yang menyusukannya sama ada daripada anak-anak lelaki atau anak-anak perempuannya;
  • Bayi-bayi sesusuan. Sekiranya ibu menyusukan lebih daripada seorang bayi, bayi-bayi tersebut menjadi saudara susuan antara mereka dan maka mereka tidak boleh berkahwin.
  • Ibu kepada wanita yang menyusukan;
  • Nenek kepada wanita yang menyusukan dan ke atas;
  • Adik-beradik wanita yang menyusukannya. Anak-anak kepada adik-beradik wanita tersebut tidak diharamkan berkahwin dengannya; dan
  • Wanita yang menyusukan diharamkan berkahwin dengan anak kepada bayi yang disusukan dan ke bawah. 
  • Perempuan yang menyusukan
  • Suami ibu susuan
  • Ibu bapa kepada ibu susuan
  • Ibu bapa kepada suami ibu susuan
  • Adik beradik kepada ibu susuan
  • Adik beradik kepada bapa susuan
  • Anak-anak kepada ibu dan bapa susuan
  • Anak-anak kepada ibu susuan
  • Anak-anak kepada bapa susuan 
…manakala orang-orang yang menjadi mahram kepada ibu susuan dan bapa susuan, adalah anak damit yang disusukannya, begitu juga anak kepada anak susuannya sehinggalah kebawah."

21. Siapakah yang menjadi mahram kepada ibu dan bapa susuan?
"... ibu bapa, nenek, ibu atau bapa saudara dan adik beradik kepada anak tersebut tidak menjadi mahram kepada ibu dan bapa susuan berkenaan. Ini kerana susuan itu tidak menjadikan mahram kepada usul bagi anak yang menyusu seperti bapa, nenek sehingga ke atas dan hawashinya seperti adik beradik dan ibu atau bapa saudara. Hukum mahram itu hanya kepada anak yang menyusu itu hingga furu‘nya seperti anak-anaknya, cucu sehingga ke bawah."

22. Adakah adik-beradik anak susuan itu juga dianggap sebagai mahram kepada ibu susuan?
Tidak. Hanya anak susuan dan ke bawah, iaitu anak dan cucunya sahaja yang dianggap sebagai mahram kepada wanita yang menyusukannya serta ahli keluarganya.Ini kerana adik-beradik anak susuan tidak berkaitan dengan wanita tersebut sama ada nasab atau susuan

"... ibu bapa, nenek, ibu atau bapa saudara dan adik beradik kepada anak tersebut tidak menjadi mahram kepada ibu dan bapa susuan berkenaan. Ini kerana susuan itu tidak menjadikan mahram kepada usul bagi anak yang menyusu seperti bapa, nenek sehingga ke atas dan hawashinya seperti adik beradik dan ibu atau bapa saudara. Hukum mahram itu hanya kepada anak yang menyusu itu hingga furu‘nya seperti anak-anaknya, cucu sehingga ke bawah."

23. Apakah suami dari ibu susuan termasuk mahram bagi bayi yang disusui?
"...perkongsian perempuan itu dengan suaminya, maka jadilah anak itu sebagai anak susuan kepada keduanya. Dengan makna yang lain, mereka berdua menjadi ibu dan bapa susuan kepada anak damit itu. Adapun dalil dalam perkara ini ialah hadis yang diriwayatkan oleh Sayyidatuna ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha beliau berkata:
"Sesungguhnya Aflah saudara Abi Al-Qu‘aisy meminta izin kepadaku (untuk masuk) setelah turunnya ayat Hijab, lalu aku berkata: "Demi Allah tidak aku mengizinkannya masuk sehinggalah aku meminta izin kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Kerana saudara Abi Al-Qu‘aisy bukanlah orang yang menyusuiku akan tetapi orang yang menyusuiku adalah isteri Abi Al-Qu‘aisy."

Kemudian Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam masuk kepadaku maka aku berkata: "Wahai Rasulullah sesungguhnya lelaki itu bukan orang yang menyusuiku akan tetapi orang yang menyusuiku adalah isterinya (Abi Al-Qu‘aisy)."

Rasulullah bersabda: "Izinkanlah dia kerana sesungguhnya dia adalah bapa saudaramu."

‘Urwah berkata: "Oleh kerana itu ‘Aisyah berkata: "Haramkanlah daripada sesusuan apa yang haram kerana nasab keturunan."(Hadis riwayat Bukhari)" 
Oleh yang demikian menjadilah anak susuan itu mahram kepada perempuan yang menyusukan dan suaminya, begitu juga terhadap keturunan kedua suami isteri tersebut.

24. Jika lebih dari seorang bayi yang bukan bersaudara disusukan oleh seorang ibu, adakah mereka dianggap sebagai saudara susuan?
Ya.

25. Bolehkah anak susuan berkahwin dengan anak-anak bapa susuannya yang terhasil daripada perkahwinan bapa susuan dengan wanita lain?
Anak susuan tidak boleh berkahwin dengan anak bapa susuan kerana mereka telah dianggap seperti adik beradik melalui susuan sama seperti haram berkahwin kerana nasab keturunan.

26. Jika saya menyusukan seorang anak yang lebih daripada dua tahun qamariah, adakah Hukum Penyusuan tersabit dalam hal ini?
Tidak.

“ Jika kanak-kanak yang disusukan itu sudah melebihi umurnya daripada dua tahun qamariah (haulain), maka anak tersebut tidak lagi boleh disabitkan sebagai anak susuan. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu."(Surah Al-Baqarah: 233)
Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
 "Tidak ada hubungan susuan melainkan apa yang disusukan di dalam masa dua tahun (sebelum dua tahun)."(Hadis dikeluarkan oleh Ad-Darquthni)
Sabda Baginda lagi:
Maksudnya: "Tidak mengharamkan daripada penyusuan itu kecuali apa yang menyerap di dalam tali perut pada ketika menyusu dan penyusuan itu sebelum bercerai daripada menyusu."(Hadis riwayat Tirmidzi

27. Bolehkah nenek menyusukan cucu dan kakak menyusukan adik? 
Boleh seorang nenek menyusukan seorang cucu atau seorang kakak menyusukan seorang adik. Bayi yang disusukan tetap kekal mahram sepertimana ia menjadi mahram kerana nasab.

28. Saya risau terjadinya perkahwinan antara mahram susuan. Apakah yang harus saya lakukan?
Untuk mengelakkan berlakunya perkahwinan antara adik-beradik susuan, digalakkan supaya kedua-dua buah keluarga, iaitu keluarga ibu susuan dan keluarga anak susuan sentiasa menjalin hubungan yang rapat agar masing-masing dapat mengenali antara satu sama lain. Hubungan adik-beradik susuan juga perlu dijaga sepertimana hubungan dengan adik-beradik kandung.

( HM4HB Malaysia :
Sila rujuk link ini untuk membaca cadangan-cadangan untuk memelihara silaturrahim penyusuan )

29. Siapakah yang bertanggungjawab untuk memastikan seseorang bayi itu dapat disusukan sepenuhnya sehingga 2 tahun?
1. Bapa
2. kemudian, Ibu.

Uztaz Naim :
" 1.  Bapa
Apabila lahir seorang anak damit, maka adalah menjadi kewajipan kepada bapa anak damit itu untuk mencarikan orang yang boleh menyusukan anak tersebut. Manakala seorang ibu pula wajib menyusukan anaknya dengan air susu yang baru keluar dari sejak kelahiran (al-liba’)

Sekalipun pada lazimnya seorang ibu akan menyusukan anaknya, namun perkara tersebut bukanlah wajib ke atasnya untuk berbuat sedemikian jika ada perempuan lain yang boleh menyusukan anak damit itu. Tetapi jika ibu tersebut menyusukannya pembiayaan penyusuan itu adalah wajib ke atas bapa anak damit itu sekiranya anak tersebut tidak memiliki harta. Oleh yang demikian si suami tidak ada hak untuk memaksa isterinya bagi menyusukan anaknya. Jika terjadi pertelingkahan antara suami dan isteri sama ada pada menyusukan atau[y] pembiayaannya, maka bolehlah suami meminta perempuan lain untuk menyusukannya. Dalam hal ini suami juga berkewajipan membiayai penyusuan tersebut. Ini dijelaskan dalam firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
"Dan (sebaliknya) jika kamu (dari kedua pihak) mengalami kesulitan, maka bolehlah perempuan lain menyusukannya."(Surah At-Thalaq: 6)
Jika si ibu itu berkehendak untuk menyusukan anaknya, maka dia berhaklah menyusukannya. Menurut pengarang Al-Minhaj, berdasarkan pendapat yang ashah suami tersebut tidak berhak melarang isterinya menyusukan anaknya sendiri sebagaimana yang telah dishahihkan oleh kebanyakan ulama’. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
"Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya."(Surah Al-Baqarah: 233)
Ini kerana larangan suami terhadap isterinya bagi penyusuan anak damit itu, boleh mendatangkan kesengsaraan kepada si ibu itu sendiri, kerana si ibu lebih rapat dan condong hatinya kepada si anak. Begitulah juga dengan susu ibu, ianya lebih serasi dan sesuai jika diberikan kepada anaknya sendiri. (Nihayah Al-Muhtaj: 7/222, Mughni Al-Muhtaj: 3/573)

Kewajipan suami membiayai penyusuan anaknya - sekalipun anak damit itu adalah anak isterinya sendiri - adalah berasaskan kepada firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala
"Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu maka berikanlah kepada mereka upahnya."(Surah At-Thalaq: 6)
Jika si isteri itu meminta upah yang tinggi daripada suaminya sehingga melebihi upah yang sebanding atau ada perempuan lain yang mendermakan susunya atau perempuan lain itu meminta upah yang lebih rendah daripada upah yang sebanding, maka harus bagi suami untuk tidak memenuhi kehendak isterinya itu sebaliknya mengupah perempuan lain itu untuk menyusukan anaknya. (Mughni Al-Muhtaj: 3/573)

2. Ibu
Berlainan halnya, jika anak itu tidak berbapa atau bapa dan anak damit itu tidak memiliki harta atau pun anak itu tidak menerima susu perempuan yang lain atau anak damit itu anak zina atau tiada diperolehi perempuan lain yang boleh menyusukan, maka dalam hal ini penyusuan itu wajib ke atas ibunya. “

30. Adakah ibu susuan perlu dibayar upah untuk susunya?
Ibu susuan perlu dibayar upah sepertimana firman Allah SWT:
...Dan jika kamu hendak beri anak-anak kamu menyusu kepada orang lain, maka tidak ada salahnya bagi kamu apabila kamu serahkan (upah) yang kamu mahu beri itu secara yang patut...”.



Renung-renungkan :)

Qaseh...
alynn fazz

1 comment:

Wan Fatimah said...

Salam sy nk cr ibu susuan utk ank sy..jika ade info mohon share yea..thanks ats info2 yg berguna ni..
Wan-0105407085