Wednesday, January 12, 2011

Ayah Aku Rindu Padamu


Ayah..aku rasa sunyi 
sejak kehilanganmu di dunia ini 
di saat ku meniti kejayaan ini


Ayah..aku menyanjungi 
jasamu yang terlalu agung buatku 
tak daya ku membalas jasa dan budimu 
Tanpa kamu hilanglah haluan hidupku 
terasa siksanya di jiwa ini 
tak dapat ku membalas jasamu di dunia ini 
Di pagi raya 
ku pohonkan kemaafan, keinsafan 
ku doakan agar rohmu 
dicucuri rahmat Ilahi 
oh ayah... 

Tanpa kamu hilanglah haluan hidupku 
terasa siksanya di jiwa ini 
namun aku 
tetap redha apa yang mendatang 
Di pagi raya ku pohonkan kemaafan, keinsafan 
ku doakan agar rohmu 
dicucuri rahmat Ilahi 
oh ayah...


Ayah..aku rasa sunyi 
sejak kehilanganmu di dunia ini 
di saat ku meniti kejayaan ini 
Ayah..aku menyanjungi 
jasamu yang terlalu agung buatku 
di hari raya ini 
ku merinduimu...
***********
al-Fatihah


hari ini.. 12.01.2011 merupakan hari kelahiran arwah ayah yg ke 75. tp arwah ayah dah tiada sejak 7 tahun yg lalu.
Masih segar dalam ingatan kematiannya secara mengejut.. pendarahan dalam otak akibat kemalangan berlanggar dengan bas kilang dan arwah ayah jatuh dari motornya.. namun jenazahnya bersih.. tiada kesan kemalangan kecuali sedikit calar di muka.. rasanya buat masa ni saya tak mampu nk coretkan saat pemergian ayah.. hajat ayah utk pergi dgn mudah tanpa menyusahkan anak-anak termakbul. walaupun dah berlalu 7 tahun.. bila igt je balik.. pasti sebak.. air mata tanpa segan akan mengalir.. owh betapa terasanya kehilangan orang yang tersayang.. hanya mereka yang pernah melaluinya saja yang akan memahaminya..

Mengimbas kenangan tika ayah masih ada.. hmm kami adik beradik masa kecil sgt takut dengan ayah. walaupun ayah bukan yg selalu marah dan tak pernah sekali tangankan anak.. tapi cukup sekadar rengungan tajam dan sedikit herdikan sudah buat kami adik beradik terutamanya saya kecut perut. takut dgn ayah kadang melampau... mungkin sbb ayah bukan jenis yang bersembang dgn ank2.. cakap pun benda yg penting dan perlu saja. keaddaan ni buatkan kami tak begitu rapat dengan ayah.. tapi lepas ayah mengerjakan haji.. sedikit-sedikit ayah berubah.. mula sembang dgn anak2.. dan kami mula rasa kemesraan ayah..

Dan masih segar dalam ingatan.. ayah lah yang menguruskan anak2 masa kami kecil bila ayah cuti dan ada masa.. dia la yg mandikan, tukar lampin, basuh berak.. g mana-mana dia yg dukong.. dan saya masih ada memori saat ayah basuh berak dan mandikan dan dukong saya lama bila kuar jenjalan (sebab saya masih igt paha saya sakit sbb kena jam ayah masa dukong tu.. ngeee) .. masih tersimpan kemas dlm file di kotak fikiran saya.. sehingga sekarang.. betapa saya sedar ayah seorg yg sangat bertanggungjawab dan sayangkan ank2.. walaupun dia tak tunjuk.. bila igt semula.. zaman 70an hingga awal 80an tu.. mana ada sgt, ayah2 yg mahu bantu isteri uruskan ank2.. ada.. tp tak ramai.. mcm zaman sekarang..ayah salah seorg drnya.. hingga bila dapat cucu.. dia yg beria2.. mandikan ank2 buah saya dari saat kali pertama dilahirkan smpai cuci berak salin lampin.. owh lupa.. ayah juga akan basuh lampin2 tu.. 

sedih.. sbb ank2 saya tak sempat nk kenal Wan nya.. if not pasti dorg akan rasa dimandikan dan dijaga oleh Wan.. wan akan zikir.. nyanyi lagu twinkle little star..  jgn kata nk kenal ank saya.. saya pun tak sempat ayah walikan.. the one n only ank perempuannya yg tak sempat dinikahkan.. arggghh.. saat ni saya sgt rindukan ayah!... 

bulan lepas.. tatau kenapa.. saya sering teringatkan arwah ayah.. hingga arwah ayah sering muncul dlm mimpi..
seakan memberi pesan.. salah satu yang saya paham.. arwah ayah ingatkan saya jgn lewat lg.. satu lg sampai sekarang saya masih tak paham.. dan hampir lupa.. ngee... ya saya akui saya sering terlewat.. tak macam ayah..ayah seorang yg puctuoal.. malah sering awal. ingat la dia cakap kena bagai elaun tuk masa.. means.. if diperlukan bbrp tempoh masa tuk sampai ke sesuatu tempat.. lebihkan.. tuk persedian sebarang kemungkinan berlaku yg boleh sebabkan kita lambat.. hmm tp ank bongsu ayah ni.. selalu tak ikut ckp ayah kan.. ayah.. ampun.. inda cuba baiki diri ya ayah.. 

saya dah tak mampu tuk teruskan coretan.. makin lama makin laju air mata nih..

Al-fatihah.. 
Hj. Fadzil b. Hj Abdullah, 12.01.1936 - 04.04.2004


moga rohnya sentiasa tenang di sana.. 
sayang ayah.. rindu ayah..



Qaseh...
alynn fazz

No comments: