Monday, March 7, 2011

Patung kertas

macam nila patung kertas saya main dulu-dulu. gambar diambil dari rexcore blog .

saya dok layan blog zack zulkhairi terbaca entry nih pasal mainan dolu-dolu (best giler blog mamat ni kalian..memang lawak samapi ketawa berdekah-dekah.. layann la blog mamat nih) salah satunya pasal patung kertas..ha korang pernah main patung kertas nih? wah really down lane memory la.. best giler..

zaman saya kecik-kecik dulu ni la mainan budak pompuan yang popular di  quarters tempat tinggal saya.
murah je.. berapa posen tak ingat tp sekeping dapat 2-3 keping patung siap dia punya outfit dari hujung rambut sampai hujung kaki.. baju, seluar, skirt, handbeg, kasut.. kadang siap ada kereta, kucing mahkota dan macam-macam lagi..

saya dan kakak saya ada banyak koleksi patung ni.. ada yang rambut pendek, rambut panjang  dan macam-macam lagi karektor yagn pasti cun-cun belaka. cara nk pakaikan baju just sangkutkan baju kt atas bahu patung tu.. and dah siap.. koleksi banyak sampai penuh satu tin coklat.

nak main patung kertas ni punya imaginasi sampai buat macam-macam drama lagi.. kadang tu ada gak terselit patung kertas boy.. siap la kasi couple kan patung kertas n buat kuar dating lagi.. hahahaha.. dah pandai dah berboyfrenkan patung kertas tu.. hahahah..

main punya main sampai lunyai pun ada.. koyak tangan, baju, kepala jangan cakap la.. tapi punya sayang sampai selotepkan.. tapi lama mana nak tahan kan.. seb baek murah.. bleh beli lagi kek kodai india kt loko (saya duduk di quarters KTM kek somban dulu.. so kedai runcit kt kawasan belakang perumahan workers dipanggil loko).

zaman kanak-kanak saya, saya takde patung barbie.. sebab mahal.. seingat saya, saya pun tak pernah minta sebab tengok barbie kurus-kurus.. pastu baju dia sikit jer.. kene beli asing-asing.. baik main patung kertas.. ada banyakk baju dapat.. hehehe.. ada la patung yg besar sket tu.. tapi tangan dan kaki dia selalu tercabut.. dan bosan sebab ada baju selai je.. tak best...

Ada sekali tu.. ada saudara datang rumah.. (rumah mak kat seremban dulu selalu jadi pot tempat persinggahan saudara mara yang datang berususan dari utara). Orang berada.. anak-anaknya baya saya dan kakak saya.. dorang  punya mainan memang best-best la.. barbie dan video game.. saya nk pegang game tu pun tak pandai apalagi nk tekan picit-picit lagi tak reti.. masa diorang sampai tu saya tengah main patung kertas.. dorang masuk rumah saya tak sempat nak kemas.. mak saudara ni terus datang nk salam, dan dia tegur "eh.. banyaknya anak patung".. saya yang memang pendiam dan tak reti bercakap cuma senyum je.. padahal saya malu la yang teramat sangatnya..masa tu dah pandai bezakan diri dan rasa rendah diri.. dan akui hanya mampu main patung kertas.. tapi saya tak rasa itu satu kekurangan.. malah saya sangat suka dengan patung kertas nih..

now saya dah tak pernah nampak dah.. kata member-member di fb katanya masih ada jual.. siap pesan tu suh tolong belikan..  saja nk kasi tunjuk untuk anak cucu (if pnjg umur.. aminn) mainan mak dan nenek dio org main dulu-dulu..  hahahah..

nota qaseh: dulu-dulu dengan sekeping kertas daripada buku latihan lama.. dah boleh buat main macam-macam.. dan sgt enjoy.. mian kapal kertas pun dah sampai tak ingat balik rumah.. oooo miss my childhood life!

Qaseh...
alynn fazz

1 comment:

dd said...

alin... sy kecik2 time skolah rendah pun selalu main ni.. kdg2 siap lukis n potong kertas buat baju sendiri... :)