Wednesday, November 3, 2010

Toilet training

lama tak bercerita tentang anak-anak kan..

sedang dok mengemas blog saya ni, saya terjumpa entry ni yg masih tersimpan dlm draft box..
gambar iskandar exited nk pakai brief.

lama nk bercerita kisah toilet training Iskandar ni tp asik bertangguh je..
Iskandar dah mula tunjukkan dia dah bersedia nk potty train sejak genap berusia 2thn. sejak dia dah mula kata pee utk buang air kecil dan saya train Izz utk ke toilet sejam sekali utk pee. smpai dia dah pee kt toilet dan diapernye kering even pada mlm hari menunjukkan dia dah mula boleh menahan air kencingnya.

tp agak susah kdg dia terlupa juga sbb weekdays hantar umah pengasuh, pengasuh tu tak sempat nk bawa Izz pergi pee every 1hour  sbb yelah ramai budak dia nk jagakan. so saya tak berjaya potty train Izz seawal usia 2thn. hanya weekend je without diaper.. weekdays Izz still on diaper sbb taknak susahkan pengasuhnya.

until dah masuk 3 thn baru la dapat kerjasama drp pengasuhnya.. now dah tak pakai diaper. tp masalah nk poo la plak.. Izz mcm fobia if suh poo dlm toilet.. byk kali terpoo dlm briefnya.. hmm saya rasa masalah utama sbb kt umah saya yg comel ini takde seated toilet.bowl, kene cangkung.. if ada senang skit bleh letak children punya seat (ish tatau panggil apa ntah) kt atas n Izz bleh duduk je atas tu dan senang nk train.. hmm takpe la slow2.. tp ni mmg slow abis ni.. bdk lain umur 2thn dah success pee & poo kt toilet.. tp Izz still poo dlm brief lg.  haiyoo.. ada beli potty tp xmau nye dia duduk atas tu.. buat main2 jer..

so utk Asyraf saya dah train skit2.. even baru sthn stgh. ada baca baby seawal umur setahun dah boleh train.. ikut kt parent dia ar rajin ke malas.. huhuhu.. sbb ye.. bkn senang tau.. kdg mmg emosi btul.. gerammm jer.. kene banyak sabar.. Asyraf masa weekend saya akan tanya dia nk pee ke tak dan kalau rajin (ngeee) saya akan bawa dia ke toilet every hour tuk pee.. hmm berhasil la jugak.. tp tu time rajin ar... hahahha... utk mendapat tips bagi toilet training yg berjaya.. sila layari blog seorg mama yg bg saya sgt bagus.. adore her so much.. Farrah Rahim

ok enjoy the pics.. lama dah gambar ni.. tahun lepas seblm raya.. baru blk dr shopping baju raya dan beli brief baru utk Izz.. tgk la tu punya la exited nk pakai..

blk umah terus tak sabar nk buka dan pakai brief

tgk tu habis dibuka baju bersepah n pakai terus brief
nak pakai sendiri plak tu
hahaha.. pakai mcm mana tu anak?
seronok tak terkira pakai spender katanyer padahal pakai tak betul





dah mcm model brief.. tp tetap pakai diaper.. kekekeke


nota qaseh: hmm cmne la mak saya toilet train saya dulu yer... mesti bukan senang jugak kan... pengorbanan seorg ibu.. tak ternilai.. 


Qaseh...
alin arman

No comments: