Tuesday, January 18, 2011

katakan tidak pada premaxx baby-bag

Entry kali pasal keselamatan dalam babywearing..
saya copy paste je drp blog member Malaysian babywearer.. Puan Rozy.. sila baca yer..

Salam dan Selamat Sejahtera,

Saya sangat sedih. Sejak akhir-akhir ini Premaxx Baby Bag sling sudah masuk ke dalam pasaran Malaysia dan semakin laris seperti larisnya pisang goreng panas di hari hujan. Kesal kerana saya tahu baby sling seperti ini adalah berisiko jika digunakan. Saya sedar tidak ramai ibu bapa diluar sana tahu tentang aspek keselamatan baby wearing. Sebab itulah, surat ini saya tulis untuk menceritakan bahaya2 yg mungkin boleh terjadi jika baby bag sling ini digunakan terutamanya jika bayi kecil digendong di dalamnya.

Tahukah kawan semua yg beberapa kes telah dilaporkan di Amerika dimana beberapa bayi telah mati ketika digendong di dalam baby bag sling? Sila baca artikel iniBaby deaths raise concerns about Infantino slings. Disebabkan kes ini jugaklah tema minggu babywearing pada tahun ini adalah "Babywearing Safety: Enjoy The Benefits".

Antara bahayanya:
1- Bayi yang diletakkan di dalam bag sling itu mudah tergelungsur dengan hidung akan press pada badan pemakai menyebabkan bayi sukar untuk bernafas.
2- Disebakan bayi berada paras yg rendah, pemakai sukar untuk mengawasi keadaan bayi.
3- Bentuk seperti bag menyebabkan postur bayi dalam keadaan melengkung menyebabkan saluran pernafasan melengkung dan menyebabkan kesukaran pada bayi untuk bernafas.
 Diharapkan kawan2 sekalian dapat luangkan masa membaca pautan yg saya letak dibawah ini:-

di Malaysian babywearer juga ada beberapa pautan yg sangat bagus di baca.

Oleh yg demikian, saya sangat berharap jika kawan2 mahu membeli sebarang babywearing gear, sila dapatkan nasihat dari orang2 yang betul2 memahami babywearing (tak semestinya penjual, penjual ada yg tidak tahu tentang aspek keselamatan!!).

Sekian dari saya yang kesal dengan jualan Premaxx Baby Bag sling. Harap kawan2 boleh sampaikan pesanan ini kepada rakan2. Kita tidak mahu apa2 yg tidak baik berlaku pada anak-anak kecil di Malaysia. Jika kawan2 dapat tahu yang ada dikalangan rakan2 membeli sebarang jenama baby bag sling, harap dapat nasihati mereka jangan menggunakannya dengan baby kecil.

Yang Benar
Rozy
*wuishh..maaf dgn tatabahasa yg kelam kabut.. ni kira dasat gak ni saya blog ala-ala skema ni..:p

Ini adalah gambar Premaxx Baby Bag sling.



dan ini adalah maklumbalas admin Malaysian Babywearers



Hi,

Saya daripada Malaysian Babywearers. Saya ingin menyentuh mengenai penggunaan Bag Sling secara amnya.

Memang betul, saya setuju bahawa bag sling adalah selamat digunakan SEKIRANYA cara penggunaan adalah betul. Bahkan, konsep ini tetap sama digunapakai bagi penggunaan mana-mana sling atau baby carrier secara amnya.

Walau bagaimanapun, apa yang merisaukan ramai pihak ialah produk seperti ini dengan jelasnya adalah hanya "separa selamat", iaitu secara lebih spesifiknya, ianya kurang selamat digunakan untuk bayi-bayi kecil yang baru lahir. Isu ini amat membimbangkan, lebih-lebih lagi sekiranya ibubapa yang menggunakan bag sling seperti ini tidak mengetahui tentang cara-cara penggunaan yang selamat.

Berapa ramaikah peniaga di luar sana yang akan menyampaikan mesej berkenaan keselamatan penggunaan bag sling ini kepada pengguna? Rata-rata kebanyakan peniaga lebih mementingkan keuntungan berbanding keselamatan nyawa. Ini boleh dilihat sendiri di mana-mana, ramai peniaga hanya tahu menjual, tetapi tidak tahu cara-cara penggunaan yang betul apalagi selamat bagi produk yang dijual.


Isu bag sling ini bukan lagi satu isu yang remeh. Ia telah menyebabkan beberapa kes kematian bayi dan telah menjadi satu isu yang besar terutamanya di Amerika Syarikat sehinggakan produk terbabit diarahkan untuk ditarik balik daripada US market. Ia satu isu yang besar sehinggakan "babywearing" secara keseluruhannya telah dianggap tidak selamat oleh ramai pihak sehinggakan ramai ibubapa amat takut dan bimbang untuk menggunakan sling untuk bayi mereka. Ia menjadi satu isu yang besar hingga menyebabkan ramai pembuat dan penjual sling yang gulung tikar, bahkan hingga ke saat ini! Ia menjadi satu isu yang besar hinggakan seluruh babywearers di seluruh dunia bersatu bersama-sama untuk memboikot bag sling secara terus! 

Berkenaan Premaxx Baby Sling, mungkin puan boleh lihat sendiri di laman web produk tersebut (http://www.premaxx.com/en/products/baby-bag/index.aspx), yang mengatakan bahawa produk tersebut boleh digunakan dalam kedudukan baring bagi bayi 0-5 bulan, dan dalam kedudukan duduk bagi bayi 5-18 bulan. Puan boleh lihat sendiri bagaimana pembuat produk berkenaan menggalakkan penggunaan bag sling tersebut untuk bayi yang baru lahir. Puan boleh juga baca seterusnya di bahagian FAQ (http://www.premaxx.com/en/pages/37/faq.aspx), yang mana manufacturer tersebut telah menekankan tentang unsur-unsur keselamatan yang perlu diambil perhatian apabila meletakkan bayi dalam kedudukan baring. Namun sejauh manakah mesej ini sampai ke para peniaga dan lebih-lebih lagi kepada pengguna?

Kami tidak menggalakkan penggunaan semua jenis Bag Sling, tidak kiralah mana-mana jenama pun, sama ada Infantino, Premaxx, Munchkin, dan sebagainya. Selagi ianya sejenis bag sling, ia tetap memberikan risiko kepada bayi-bayi baru lahir.

Antara cubaan menutup periuk nasi peniaga lain dengan usaha untuk meningkatkan kesedaran awam tentang bahaya penggunaan bag sling demi menyelamatkan nyawa seorang bayi, rasanya semua orang tahu mana yang lebih baik.

Kami amat mengharapkan sokongan daripada semua pihak demi keselamatan nyawa bayi kita semua.

Sekian, terima kasih atas masa yang diberikan untuk membaca komen saya yang panjang ini.

MBW Admin
December 23, 2010 6:17 PM


nota qaseh: so uolls hati2 ketika membeli babywearing gajet ya..

Qaseh...
alynn fazz