Sunday, October 17, 2010

Maternity Leave 90days yeahhhhh!!!

TERUJA!!!

itu yg paling mengembirakn saya bila dengar pembentangan budget 2011 kemarin.
walaupun tak dapat bonus hanya dapat RM500 (tupun dah alhamdulillah dah) tp penambahan cuti bersalin ni la yang saya rasa paling bermakna.

yelah negara kita je kt asia tengggara ni yang masih cuti bersalin 60hari. dan saya katakan memang tak cukup.
Dgn 90 hari dapatlah ibu tu menyusukan anknya secara direct selama 3 bulan dan sempatlah untuk membuat stok  perahan susu ibu ( Expressed Brest Milk , EBM) utk bekalan baby semasa ibu bekerja.

stok perahan susu mommy masa Asyraf dulu. start buat stok dlm pntang smpai la 90 hari. penuh peti ais. Alhamdulillah Asyraf fully bf until 1year old. 

Masa melahirkan ank kedua, Asyraf dulupun saya memang ambil tambahan sebulan cuti tanpa gaji utk persediaan membuat stok dan mahu direct BF lama skit baby saya masa tu sebelum mula bekerja.

so pada ibu-ibu sekalian yang bekerja dgn gomen.. apalagi marilah tambahkan umat.. huhuhu.. :p

tapi sedih gak saya sebab ada juga ibu yang tak bersetuju dengan pelbagai alasan. taktahu la.. hak masing-masing.. tp cuti ni optional if tanak 3bln ambil 60 hari mcm biasa. Baca pos seorg member di fb (saat saya menulis ni adalah tambahan pada entry ni yang saya tulis kemarin) katanya..
"heran jgk...kenapa ada kaum2 ibu tak setuju cuti bersalin sampai 3 bulan? taknak dok lama2 dgn anak ke? the best moment in life adalah bersama seorg newborn, yg masih tatau apa2 dan hanya nak dkt dgn mak nya...so hargailah moment itu sebaik-baiknya.."


dah saya reply..
"ye sgt aneh if ada yg tak suka.. bg saya naluri keibuan mengatasi segalanya. sedih tgk ank sekecil 2 bulan nak diserahkan kepada pengasuh utk menjaganya wlaupun hanya utk 8jam sehari. Lagipun keinginan utk direct breastfeeding juga salah satu faktor saya ambil 1 bln tambahan unpaid leave dulu dan juga persediaan membuat stok EBM (susu perahan). sbb 2bln mmg tak cukup nk buat stok. hmm tak kisahla cuti brp lama pun kann.. tp jgn abaikan hak anak utk disusukan.."

nota qaseh: tetiba rasa nk ada baby plak.. twin or triplet baby girls boley?? huhuhuhu

Qaseh... 
alynn fazz

No comments: