Sunday, October 3, 2010

Shopping on9


nk cerita pengalamana saya beli baju raya baru ni kt facebook.. dah ada cerita skit sblm ni kt entry ni
accually ni first time saya beli baju online di facebook. sebelum ni mmg biasa beli n shopping online.. selalunya di official website atau pun di laman-laman blog. tak pernah ada masalah. tp kali ni mmg mmg masalah...

mulanya saya bg sms terus ke hp penjual ni dan comfirm order. once dia kata baju yg saya mau tu ada. saya terus booking n transfer duit via M2U immediately. tak lama lepas byr tetiba dia kata baju yg saya order (baju A.. bleh tgk baju yg saya nk tu kt entry saya sblm ni di sini ) tu dah out of stock dan minta saya pilih baju lain.. tergamam saya.. dlm hati mula berdetik.. betul ke ni.. saya balas sms " td kata ada.. dah bayar tetiba kata out of stok plak.." dia reply katanya dia silap letak nama baju.. hmm cam tu pun bleyy..

then saya tanya baju lain (Baju B)..tp lg mahal skit drp baju yg memula sy nk tu.. minta kurang la sbb mcm tertipu tetiba baju A out of stok tp dia tak bg kurang.. saya blum comfrim nk baju B tu.. tetiba dia kata dah pos n minta saya tambah lg duit.. ayo.. mmg servise hampeh ar.. tp seb baik saya tak bayar lg the rest tu.. tunggu punya tunggu tak sampai jugak.. saya masih bleh bersabar.. smpai la last day saya bercuti. masih blum terima.. mmg hampeh ar.. saya dah msg tak reply dan call tak berjawab..

smpai la balik bercuti raya.. hari isnin.. saya layari fb butik tu.. tgk dia upload stok baru antaranya sejibik baju yang saya order tu dgn limited size yg ada.. 2 size je available , salah satunya saiz saya.. oh apekah??? lg sakit hati harga dah turun je.. RM215 je banding harga mula2 RM250... hati mula panas.. saya bg komen pd gambar tu.. mana baju saya mcm ni tak sampai lg.. dan saya post tanya jugak diwallnya.. namun takde reply.. errr.. dg geram dan panas hati.. saya email dgn nada ugutan bertanyakan track no sekiranya dia mmg dah pos baju saya.. sekiranya dia tidak membalas saya akan buat laporan ke persatuan pengguna dan laporkan ke admin fb supaya fbnya di block. secepat kilat email saya dibalas dgn maaf dan nyatakan baju saya sudah lama dipos oleh staffnya tp tak igt no track nya..dan dia ckp sorry senyap sbb hp rosak dan blk kg line xde..dan katanya poslaju ada problem dekat nak raya byk kiriman.. ntah betul ntah tidak. dia akan bg email lepas dah jumpa no. track tu.. xlama.. dia pun bg no. tracknya.. tp sy tak check dgn pos laju lg.. saya nak tunggu esok dpt ke tak..

keesokn harinya.. baru saya dapt baju tu.. syukur alhamdulillah.. takla lebur duit saya RM221. saya tgk tarikh pos.. 20/09/10.. means dia baru pos smlm..hah kantoi disitu.. nama co. & butik yg pos tu pun lain ye.. nmpak sgt mcm dia minta org lain yg poskan..

Baju cantik , jahitan kemas.. labuci & maniknya mewah.. siap ada bg labuci tambahan lg..
tp xkesah la janji dpt gak baju..  dan saya tak bayar pun duit selebihnya mcm dia minta mula2 dulu tambahan RM35. kira tetap dpt baju ni dgn harga RM215.  lantak lakan.. patutnya saya minya ganti rugi lg.. sbb lmbat smpai.. so saya kene beli baju lain.. tp takpe.. malas dah.. saya tgk fb dia ramai yg berminat nk order.. mcm nk racun je diorg jgn beli.. tp takbaik la pulakkan..  hrp dia belajar dr kesilapan.. if nk bisnes bisnes btul2.. bljr cara bisnes on9 jgn belasah jer..

labuci yg diberi.. 
hmm.. inila pengalaman saya.. pertama kali dlm dok shoppng on9 sejak 3 thn lepas.. hrp kalian pun dpt bljr dr pengalaman saya ni.. if nk shopping online kena pastikan bisnes dan kedai on9 ntu dah terkenal.. establish.. better beli di laman web yg sebenar dam mempunyai ramai pelanggan.

kainnya ikan duyung
hmm dpt jugala saya pakai baju ni masa Jamuan Hari Raya MARDI..




Jamuan Hari Raya MARDI

with sahabat..
nota Qaseh:.. berniga adalah 9/10 pintu rezeki.. berniagalah dgn ikhlas dan jujur .. agar pernigaan kita lebih maju, dipercayai dan mendapat keberkatan Allah SWT..

Qaseh... 
alynn fazz

No comments: