Friday, December 9, 2011

Tolong la jangan samakan muslimin yang bertudung dengan biarawati gereja!

Saya dari dulu sangat jengkel kalau orang-orang awam ( merujuk kepada golongan yang bukan alim ulamak atau uztaz/ustazah) duk sibuk post kat rata-rata wall Fb la email la pasal gambar muslimin yang berhijab/bertudung dan disamakan macam biarawati atau sister Kristian..

pesal la pulak korang kata pakai tudung macam tu macam sister gereja tu?
pastu siap bagi hadis konon menyerupai kaum tu.. perkataan "menyerupai" tu pun luas maksudnya.. menyerupai dari segi apa? kelakuanya ke? akhlaknya? so fikir-fikirkan la..

hello.. selagi tutup aurat tak kisah la macam manapun tak salahkan..
pakaian tidak melambangkan keimanan seseorang tu selagi dia tutup aurat.
nak ambil keputusan pakai tudung tu bukan satu perkara yang mudah. Banyak halangan dan godaannya.
tapi if seseorang wanita yang berjaya menutup dan melindungi rambutnya itu pun dah satu tindakan dan perubahan besar dalam diri seorang wanita tu..

habis pemakaian songkok tu Islam ke? Nabi pakai songkok ke? itu buday org Melayu atau Nusantara. ikutkan orang Indonesia wajib pakai dalam acara rasmi diorang.. dan orang Indonesia ramai yang beragama hindu dan lain-lain tapi kebanyakkan pakai songkok.. so kenapa kita tak cakap orang pakai songkok tumenyerupai kaum yang tak beragama Islam..

tak paham saya.. napa cetek na pemikiran mereka ni? ikutkan saudara baru atau mualaf pun bebas memakai pakaian budaya diorang selagi ia menutup aurat.

Malas cakap banyak korang dengar apa kata Ustaz Zul ni.


Pastu renti-rentikan la sebar benda-benda yang tak sahih tu..pakai inai macam kaum India.. padahal orang Arab ramai yang pakai inai..err macam-macam lagi la.. boleh tak kalau korang nak share apa-apa tu korang buat research dulu, bertanyakan orang yang lebih berpengetahuan..



Qaseh...
alynn fazz

2 comments:

Rozy said...

ooo sukaaa nyaaa entry alin hak ni...
:)

alin said...

rozy: suka na.. cek pun suka..:)
suka lagi penerangan Ustaz Zul tu..
sgt jelaskan..