Tuesday, June 5, 2012

OCAH in actions

Salam..

today nak buat review pasal Ocah Half Buckle yang saya tempah dulu.. boleh baca di sini


Disebabkan ini ialah wrap conversion, dan wrap ni masih belum lembut sepenuhnya so kat strapnya masih terasa stiff la.. eh lupa nak cakap ni ialah in between size (between baby and standard size) with these feature:
1. hybrid shoulder straps (wrap style straps tapi ada span kat tengah.. err boleh paham ke? kira sedap sket la kat bahu tu..
2. clippe waist (maksudnya half buckle la, kat pinggang pakai buckle)
3. Ams out and legs padding
4. Adjustable sleepy hood
Wearing my newborn Arash 1 week old

ok ramai tanya macam mana saya boleh dapat custom slot kat Ocah ni.. yelah bukan senang nak dapatkan..
saya rasa rezeki je.. duk tunggu la Kerry si owner Ocah ni buka custom slot kat FB group Ocah .. tak buka-buka so.. saya just try my luck bagi email kata from Malaysia dan puji-puji la sikit kata mamas kat sini suka admired her carrier.. dan bla-bla-bla (pujian semua tu) dan cakap boleh tak nak pos wrap terus kat address dia since saya beli wrap tu from UK mama jugak so nak safe shipping. dan sekali si Kerry balas katanya
Hi Alynn, 
thanks for getting in touch.  Can you send us an email at the end of October and I will see if I can allocate you a slot.  

Best wishes
Kerry


Kerry & Claire 
"Carry the Cuddle"
www.ocah.typepad.com  
http://uk.groups.yahoo.com/group/Ocah/        
pastu saya email lagi sekali dan dapat reply from Claire partner Kerry

Hello Alynn
 
Please do ask the mama you bought it from to send it to us.  
Could you ask her to pop your name in the package somewhere so we know who it's for. We'll allocate you a slot once we have all our current orders worked through.
 
Many thanks 
Claire
apalagi melompat la i uols..

bercakap pasal wrap, saya lama dah berkenan dengan Hoppediz Lille ni since tengok admin aka diva BW mama cik Farrah pakai.. putih dan pink sejuk je tengok.. duk hunting kat fsot TBW dan NM lama la jugak.. akhirnya.. dapat juga la kt NM.. even ada jugak la drama disebaliknya tu.. boleh si mama Mat Salleh ni silent dekat sebulan jugak la tak bgtau dah pos belum wrap tu kat Ocah.. saya dah cuak dah.. bila saya tanya can you answer  my pm? dah melenting pulak dia.. cakap saya rude la pulak.. haizz.. then saya explain elok-elok baru dia jawab dia baru pos.. haizz.. saba je.. takpe la janji dia pos.


okla berbalik pada Ocah ni, saya pulun la nak sangat Ocah ni pasaipa.. sebab satu nak tau pasai hybrid shoulder tu macam mana dan sebuat kedua, dia boleh buat adjustable waist, kiranya from newborn boleh pakai macam gambar ni..

Nampak tak waist dia boleh adjust.. kira boleh kecikkan
Sekali Kerry kata dia dah tak buat dah adjustable waist.. ada masalah apantah.. adoi!! so dia buat biasa jela.. sedih!..

ok la meh nak kasi review satu-satu..

Hybrid shoulder
Nampak tak ada padding kat tengah-tengah shoulder straps tu..
oh i love it !!!! Shoulder straps dia dipanggil wraps style, kira kat bahu tu ala-ala macam pakai wraps.. tapi Kerry Ocah sudah buat sikit penambahan dengan tambah span kat tengah-tengah kasi confort kat bahu.. tapi benda ni jadi isu kat TBW.. pasal hakcipta la.. katanya Hybrid shoulder ni pun bukannya Kerry yang first buat..ntah saya pun tak ikuti sangat.. tapi sapa yang punya idea ni memang genius la.. sangat la heaven!..
dan kat shoulder straps belah kiri ada poket kat hujung strap. tapi mcm hmm motif? tak perlu pun takpe kot!

poket.. takyah pun takpe


Waist straps..
padded kat waist agak pendek.. gambar saya compared dengan waist KP petite

Hmmm agak kureng sket la bagi saya.. sebab area padded kat pinggang tu tak cukup panjang bagi saya walaupun pinggang saya agak ramping.. hahhaha :p.. tapi betul agak pendek kalau nak dibandingkan dengan waist straps yang lain. Dan takla best sangat rasanya seperti yang digembar-gemburkan walaupun saya pilih untuk buat tops stitching kat padded waist tu (katanya untuk bagi more support) kira tak boleh lawan Kanga punya padded waist la.. bagi saya waist kanga terbaik.

Arms out padding..
Arms out padding kat atas body panel yang nampak bonggol tu..

memula saya duk cari jugak la tang mana dia letak padded untuk hands out ni.. laaa rupanya kat mana tau.. kat bahagian atas body panel.. saya pakaikan Arash jadi macam padded utk kepala..



 bagus la jugak.. hahahha.. now Ocah dah buat style baru.. All change Arm out padding

Adjustable hoodie
Hoodie boleh adjust kira boleh tarik kasi pendek la ikut kesesuaian kepala baby macam ni..


memula fikir macam mana la nak pakai hoodie dia nih? takde loop apa pun kat straps dia nih.. camno? so saya tanya la Kerry semula dan dia balas

on the Wrap Style and Harmony straps there are no loops for the sleephood ties as we find sewing loops on to a single layer of wrap fabric puts strain on the fabric causing damage.  When you are using the sleephood hood you can simply took it under the shoulder strap and you will find that it stays in place without the need to tie it, or you can wrap it around the shoulder strap and tie it back on itself.  If I am not making any sense with my explanation, please get back to me and I will take some picture to show you what I mean
ooo.. main selit-selit jela.. betul la jugak nak buat loop kt shoulder straps tu kang rosak pulak straps dia.. baru saya paham..
Breastfeed Arash.. ;)

so secara keseluruhan okla.. tapi dengan kos yang tinggi macam tak berbaloi pulak. Dah la bayar in Euro.. agak mahal la.. so nasihat saya kalau setakat nak buat Mei Tai atau Wrap Conversion Mei Tai (WCMT) atau Half Buckle.. boleh tempah je kat local carrier maker macam Snuggbaby, Jumpsac, Babyvibes or NezzaNeedle.. lagi berbaloi.. saya pulun nak Ocah sebab tu la adjustable waist tu.. sekali dia pun dah tak buat padan muka.. Saya terlupa yang Yasmin owner Babyvibes boleh buat.. OOO MAK SANGAT MENYESAL!!! if not boleh jimat separuh duit yang dah dispend utk Ocah ni.. rasa macam nak jual je pun ada.. tapi sayanggggg.. susah nak dapat wrap Hopp Lille nih..serius if jumpa hopp lille ni memang nak suh Yasmin Baby Vibes bikin satu.. cer tengok Baby V.I.B.E.S.. local maker pun hebat you!


Qaseh...
alynn fazz

No comments: