Monday, August 23, 2010

Doa untuk Kekasih











Entry kali ini ditujukan khas buat seorg sahabat yg saya sayangi.. mengenalinya selama hampir 17 thn, saya simpati dn apa yg telah dialaminya.. perpisahan dgn kekasih hati.. amat melukakan.. tp mungkin terselindung hikmah disebaliknya.. saya bukanlah org yg layak untuk memberi pendapat mengenainya.. cuma saya hanya boleh katakan.. muhasabah diri.. mungkin apa yang berlaku disebabkan kesilapan diri sendiri.. jika cinta boleh bertaut kembali.. pujuk la..rayu la. dan sama2 perbaik diri.. fikir si kecil yg masih mengharapkan perhatian dan kasih sayang dari kedua-dua org yg rapat dgnnya.. 





dan perbanyakkanlah doa dan mohon keampunan drp Allah SWT agar diberi taufik & hidayah dan penyelesaian yg terbaik.. 

saya terigt doa in yg saya sering baca dulu .. kepada anda sahabat.. amalkan la.. dan sekiranya sudah ditakdir jodoh smpai sini .. terima la dengan redha.. teruskan kehidupan dgn baik dan sempurna.. Allah Maha Mengetahui..  anggap la salah satu ujian dlm hidup.. ambil ia sebagai pedoman moga dipertemukan kekasih yg lebih baik dan jgn lupa tggjwb pada si kecil mesti diteruskan.. 







Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...

Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani...
Seringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...

Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku...
Bawalah dia jauh daripada pandanganku...
Luputkanlah dia dari ingatanku...
Dan periharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Menolak bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja yang merah...
Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah...
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan akhirat...
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini...
Jangan Engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat...
Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai...
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah...

Ya Allah...
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat...
Dan periharalah kami dari azab api Neraka...
Amin...amin...Ya rabbal 'aalamin.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


dan saya teringat email kiriman seorang teman mengenai pasanangan kita di akhirat kelak (oh mudah-mudahan kita tergolong dlm orang-orang yang menghuni syurga.. amin ya robbal alamin..)



MASIH SUAMI-ISTERIKAH DI ALAM AKHIRAT KELAK? 

1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda " Tiada si bujang di dalam syurga" (Muslim). Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin Sesudahnya. Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga. Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan dikahwinkan oleh Allah dengan seorang daripada lelaki yang masuk syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin. Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya. Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali di aberkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga.



Rasullullah SAW bersabda. "wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir". "wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu....kami lah hamba yang mengharap belas darimu ...."ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"

nota qaseh: wahai tuhan.. ku tak layak tuk ke syurgaMu.. namun tak pula.. aku sanggup ke nerakaMu.. kekal kan jodohku hingga ke akhir hayat..

Qaseh...
alynn fazz

No comments: