Sunday, August 22, 2010

Muhasabah diri + Doa

hmm..

alhamdulillah kita dah masuk miggu ke 2 berpuasa di bulan ramadhan ni..
lama pulak tak nulih.. sejak first Ramadahn ritu..

sebenarnya saya berhutang 2 entry atas permintaan 2 org sahabat.

sorg msg saya di fb mohon untuk diberikan doa yg sesuai untuknya yang jauh diperantau..
dan sorg minta diberi sedikit nasihat.. owh.. nmpak sunguh berat permintaan ni.. yelah acik bukan nye kaunselor nor ustazah uols nk bg nasihat dan doa bagai.. namun (kekeke siap letak peerkataan namun bagai.. mcm nk buat cerpen.. hihihi) saya cuba utk penuhi nya.. InsyaAllah..

sebelum tu.. nk buat curahan hati la dulu.. baru-baru ni berlaku sedikit kekecohan di forum kegemaran saya.. yg saya dok layan ari2.. tiap masa dan ketika.. saya yg membacanya sedikit terkesima (pergghh ayat.. hahaha).. agak terkezut la jugak.. pada mulanya saya tidak menyebelahi mana2 pihak.. sbb kedua2nya (dan bg saya semua member forum baik2 belaka.. tidak sesekali sekelumit buruk sangka ada pada mereka.. yelah kami berkongsi minat yg samakann) saya kenali dan sayang kedua-duanya..

namun perkara ni berpanjangan hingga ke fb seorg yg terlibat.. saya yg bersimpati turut la ringan tangan ni gatal memberi komen tanpa saya berfikir pnjg penglibatan saya dlm hal ini akan menyeruhkan keadaan dan secara tidak lgsg saya turut terbabit hingga mneyebabkan salah seorgnya mungkin berkecil hati dan yg lain turut tidak menyenangi tindakan saya.. (ya saya tidak bukti mereka tidak suka.. tp saya dapat rasakan.. dapat rasakan aura dan gelombang negatif org tak suka tu sampai kepada saya). dan setelah diselidik dan bertanya.. ternyata tindakan saya tidak betul.. dan rupanya ada sebab tindakan diambil.. ( ish kalian paham ke? takpe la tak paham pun janji saya just nk luahkan jer.. huhuhu..) sepatutnya sekiranya saya ingin masuk campur sekali pun (tak masuk campur lg bagus hokey! ketuk kepala sendiri 10 kali!) saya bertanya terlebih dahulu dan dgr drp kedua-dua belah pihak.. ni main dgr sebelah pihak pastu nk pandai2 nk buat kesimpulan dan bg pendapat.. (hadoi.. adalah sgt bongok yer.. ko hinggat ko kaunseler ko acik alin oooii.. hebat sgt ke ko!adus..ketuk kepla lg 10 kali!)

Namun (kekeke adekah saya menggunakan perkataan ni dgn betul.. ambil exam karangan spm belum tentu dpt A.. kekeke) disebalik apa yg berlaku.. mambuatkan saya tersedar.. saya MUHASABAH DIRI.. hmm ini semua salah saya.. lain kali jgn sibuk masuk campur hal org.. tgn saya ni patut ikut mulut saya yg berat ni (ye saya bukan peramah saya seorg yg pendiam dan pemalu hehehe.. betul! saya tak pandai sembang.. mak saya ckp saya mulut berat hihihi). yg pasti kene fikir dan baca balik sebelum tekan button 'post' or 'reply' tu ye.. hrp maklum.. peringatan utk diri sendiri..

perkara ini terjadi di bulan Ramadhan.. bulan yg penuh barakah.. saat kita perlu mengejar pahala berlipat ganda.. saat syaitan diikat.. tp kita masih tewas dgn nafsu yg tak kurang hebatnya.. Astagfurillah.. perkara ini benar2 buat saya terpikir.. muhasabah diri.. salah saya dan kekhilafan saya..

sebenarnya saya dah lama lihat fenomena (fenomena la pulak.. lantak la nk guna jugak.. hehe) mcm ni berlaku dlm byk forum.. sejak 4thn dulu lg.. (dulu rajin join forum Dr. Tuah Iskandar).bukan saja di forum malah dilaman komunikasi yg lain seperti facebook , frenster dan lain2.. adakala gurauan disalaherti dan ada juga org terasa hati disebabkan salah tafsiran. sbb berbicara di alam siber maya ini kita hanya dapat baca je, dengan cara penerimaan fikiran kita. kita tak boleh nampak memek muka dan tak boleh dengar intonasi suaranya samada bergurau ker, serius ker, nada berlagak ker.. so apa yg kita baca dan paham mungkin bleh jd wrong interpretation. padahal org yg nulis tu tak bermaksud pun mcm tu.. daripada salah tafrisan dan salah penerimaan akan bermula la bibit-bibit (sudah.. bibit la pulak.. hehehe) persengketaan.. dan ianya berlanjutan dgn cmpur tgn org lain yg mula meyokong mana2 pihak..

so saya menasihati dan mengingatkan diri sendiri dan kalian sekiranya kita berkomunikasi di alam maya ini..
1) Always be positive.. jauhi drp segala buruk sangka yg bukan2.. hati dan  fikiran kene terbuka.

2) Berhati2 dalam mengeluarkan kata dan pendapat.. fikir 3 kali ( kalau boleh 100 kali ) sebelum tekan button 'post' atau 'reply'.

3) Berhati-hati juga dalam gurauan.. kalau keterlauan boleh mengundang persengketaan if gurauan itu agak kasar atau tidak boleh diterima oleh seseorang. bg saya if baru kenal di alam maya ni tak yah bergurau .. kita tak kenal hati budi luar dan dalam.. tetiba nk bergurau mcm kita dah kenal bertahun-tahun.. tp if tak bergurau mcm tak happening la pulak kan.. yela ko nk bergurau pun hagak-hagak la.. hokey.

4) Jangan cepat percaya hanya dgn apa yg kita baca.. adakalanya apa tersurat mempunyai pelbagai maksud tersirat (wah.. ayat.. paham ke kalian? paham-paham jela ye) begitu juga dgn penulisnya.. kadang kita sangka baik tp sebaliknya dan ada kala kita baca bahasanya agak kureng.. out spoken.. laser  tp jauh dilubuk hatinya, dia seorang yg baik..

5) Hormat pendapat dan pandangan orang lain sekali pun kita tidak bersetuju dgn pandangan itu. berbahas la dgn berhemah tanpa menyakiti hati org lain

6) Akhir sekali jalinkan perhubungan tali silaturahim dengan sesiapa saja dgn niat KERANA ALLAH TAALA. bukan dgn niat tertentu.. seperti. "oh aku kena baik dgn org tu sbb dia ada tu.. " dan oh aku kena baik dgn org ni sebab dia ada ni.. untung aku kalau kawan dgn dia" sesungguhnya niat berkawan yg tidak ikhlas seperti ini percayala perhubungan itu tidak akan berkekalan kerana punya maksud tersirat. Moga kita dijauhkan daripada mempunyai niat2 tak baik seperti ini.

7) dan sekiranya kita telah sedaya mungkin menjaga keharmonian dan perhubungan yg baik tetapi masih ada org yg tidak senang dgn diri kita.. anggap la itu sebahagian daripada ujian dan dugaan untuk kita.

Di usia sebegini (ceh dan-dan baru sedar diri acik dah tuo.. eh bkn tuo.. matang yer.. yelah bmw 3 series.. susut nilai sket je tau.. ) saya tak mahu mencari musuh.. apa yg diharap agar org menyukai saya tanpa ada salah sangka.. saya berkawan dgn seikhlas hati.. dengan ini saya dengan rasa rendah diri mohn ampun dan maaf kepada pihak yang terlibat dan kepada member-member forum tersebut sekiranya ada yang tidak senang denga tindakan saya..

Lanjutan drp perkara ini .. saya muhasabah diri dan membuatkan saya teringat pada kenalan yg jauh diperantauan yg mahu saya berikn doa utk dijauhkan drp fitnah org.. mulanya saya hanya upload satu kisah di fb mengenai serog gadis yg terselamat drp dirogol kerana berdoa dan megngantung pengharapan pd ALLAh SWT. dan sy berikan komen dgn memberi sepotong doa Sti Aisyah (if saya tak silap la) beliau selalu berdoa.. "Ya Allah Ya tuhanku .. jgn biarkan diriku dalam sekelip mata pun.. aminn..."

pada kenalan tersebut.. ada byk himpunan doa yg telah tekumpul dan boleh kita dapati dipasaran.. tp bg saya doa yg lahir dari hati dibaca dgn penuh pengharapan walau dalam bahasa apapun yakin la Allah Maha Mendengar.. if baca doa dlm bahasa arab tp tak paham maksud nye pun tak guna gak kan..dan tidak perlu mengarang doa dgn bahasa berbunga2.. sekadar permintaan dr hati tulus ikhlas. dan yakin la Allah Maha Mendengar. dengan rahmatNya moga2 doa kita dimakbulkan..

ini la doa yg saya selalu baca..

Ya Allah ya tuhanku..
lindungi la diriku,  dan keluargaku
jgn biarkan diri kami walau sekelip matapun..
lindungi la kami drp segala kebencian, perbuatan jahat, hasad dengki , fitnah dan sihir manusia
lindungi la kami drp segala perbuatan jahat dan  sihir makhluk-makhluk mu yg lain
dan lindungi la kami drp segala godaan hawa nafsu dan bisikan  syaitan yg direjam..

dan doa ini saya ambil drp FB En .Mohamad Shuhmy Shuib

Laa haulawala Quwwata Illa Billah.. Ya Allah yang Maha Melihat, tunjukilah bahwa kebenaran itu adalah sesuatu yang benar dan berikanlah kemampuan kepada hamba untuk mengikutinya. Dan Ya Allah yang Maha Mendengar, tunjukillah bahwa yang salah itu adalah salah dan suatu kesalahan yang benar-benar salah serta berilah kemampuan kepada hamba untuk menjauhinya. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang paling nyata bagi setiap hamba-Mu, maka dari itu, jauhkanlah hamba dari godaan syaitan yang terkutuk, jauhkanlah hamba dari hembusan-hembusan bujuk rayu syaitan. Bukakanlah tabir-tabir kebenaran yang tertutup Ya Robb... Tunjukilah hamba kepada jalan kebenaran, jalan yg Engkau Ridhoi, bukan jalan mereka yg tersesat.. Laa Illaha illa anta , subhanaka inni kuntu minadzolimin... astaghfirullohhal 'azim,, Laa haulawalla Quwwata Illa billah...Istajib du'a ana Ya Robb, Ya Sami' Ya Bashir Ya Awwal, Ya Akhir, Ya Dzul Jalaali Wal Ikroom.

Buat kenalan td.. percaya la..Allah telah membuka pintu hati u.. kejahilan dalam agama bukan bererti kita lupa dengan Pencipta. Kasih Allah sgt luas.. Diberikan hidayah dan rahmatnya kepada seluruh umatnya.. dan berdoalah selalu tanda kita sebagai hamba amat memerlukan Penciptanya..


Nota Qaseh: "ya Allah ya Tuhanku.. jangan sesatkan diri ku setelah Kau beri petunjuk..."

Qaseh...alynn fazz

No comments: