Monday, August 9, 2010

Happy 3rd Birthday Arriz Iskandar


Allah selamatkan Anak
Allah selamatkan Anak
Allah selamatkan Anakku Iskandar
Allah selamatkan Anak Mommy..

Today 090810 genap anak sulong saya Arizz Iskandar 3 tahun..
masih jelas dlm ingatan.. kelahirannya mudah.. walaupun saya dimomokkan dengan pelbagai cerita mengatakan yang selalunya kelahiran sulong mengambil masa yang lama dan sukar..tp alhamdulillah.. melahirkan Arizz Iskandar Syah bagi saya tak sesukar mana..

Terigt kembali saat melahirkan.. huhuhu.. klako pn ada.. ikutkn tarikh due on 11/08/07, Sabtu, so ada last appoitment dgn Dr. kt hosp. Putrajaya on that day khamis.. cm biase lebih kurang kul 8 lebih pg baru smpai. Slalu nk dtg early2 in d morning.. mmg tak dpt.. abis awal kul 8.30.. bisela..bgn lmbat..

Smpai jer tgk orgnye la ramai.. siap attendence yg tlg bg no. ckp ari ni ramai org kt klinik O&G.. so giliran awk mayb tgh ari ni.. aiseh... nsb la.. so dah dpt no giliran kt O&G, ajak en.suami g mkn dlu kt cafe hosp. tak tau nape.. mkn punyala byk.. mcm bela hantu raya.. slalu spnjg pregnant tak de selera mkn.. pg ni rase lapa giler.. abis semua jenis telur saya bedal... huhuhu..

After mkn baru saya sedar hp tak bawa.. en.suami dah bising saya slalu lupa.. en.suami lak kena g cyber cafe coz kena emailkn something urgent kt bos.. terpaksa la tiggalkn saya.. Slalu en.suami tak penah tiggal saya sowang kt klinik.. sedih gak... tp saya wat biase jer..

dlm kul 12 lebih dkt kul 1 tgh ari, baru dpt jupe Dr. ntah nape saya mmg rase letih sgt.. Dr. prasan tanya nape nmpak lain sgt.. saya story la dlm bbrapa ari ni dah tak leh tdo mlm.. rase lenguh2 kt pinggang.. so Dr. suruh baring n check laluan.. dia kata mayb dah nk due.. saya bleh wat muka blur.. dlm ati btul ke?? dan minta saya terus baring, nk tgk jalan katanya.. dan terus dia kata
"ok admitt wad sekarang jln dah buka 3 cm.." smbil panggil nurse..
saya terpinga2.. n bleh ckp..
"errmm nk bersalin dah ke doktor? tp saya tak sakit pun" doktor senyum n cakap yelah "puan tak sakit lg.. tp jalan dah buka 3 cm.. saya rase dlm petang ni jugak puan bersalin.." saya terus telan air liur.. takut... dan baru terigt aiseh..cmne ni.. nk bg tau en.suami ni hp tak bawa..

Dr. ni plak tak mo la tlg bg pinjam hp dia.. Dr. minta tlg misi call pakai telefon hosp. dlm ati kedekut btu Dr ni.. ish tak baik saya.. call tp en.suami tak angkat plak.. pastu misi pelatih disuruh bawa saya naik wad.. tp saya siap suruh tunggu jap, saya nk tgk en.suami kut2 dah smpai..

so keluar dr bilik tu saya ni merayau la kt depan hosp nk cari en.suami.. rupanya kecoh kt dlm O&G klinik hosp.tu misi semua dok cari saya.. panik jap dorg.. tp sblm tu ada la sorg mamat dgr kot kecoh-kecoh saya lari keluar n sempat tanya saya kenapa.. saya pun story la kata nk cari en.suami.. hp tak bawa.. dan terus dia bg hp dia kata
"pakai la bg msg kt suami.. ni hp syarikat takpe awk pakai la.." saya terus rasa terharu dan ucap tima ksih byk2.. tp lepas tu terfikir.. la bg msg je ker..kalau pakai call terus tak boleh ker.. kata hp syarikatkann.. huhuhu..tp tak pela janji dia bermurah ati lajugak kann.. then nk sent msg tu saya bleh blurr kejap.. eh hp en.suami brp ye no??? aduss.. keadaan mengong telah melanda.. pk2 punya pk.. ok la igt la jugak.. dpt la bg msg kt en.suami.. saya terus say thanks byk2 kt lelaki budiman tu.. n terus masuk dlm kt misi & mid wife yg terkiak2 dok panggil saya..

misi pelatih nk bawa saya ke labor room.. dia tanya
"puan bleh jln ke?" saya kata bleh.. sekali mid wife sound misi pelatih tu..
"eh puan ni dah nk bersalin.. ambil wheel chair.." saya yang kesian kt misi pelatih tu pulak tlg cover..
"eh tak pe misi.. saya masih boleh jalan.. tak sakit lg pun" then..ah sudah.. saya pulak yg kena dgn mid wife tu..
" eh puan tak boleh.. tak boleh.. jalan dah buka tu dah 3cm.. kang terberanak tgh jalan kang sape yg susah.." saya pun ok jela..hehehe.. seronok jugak rasa layanan mcm VIP pulak.. hahaha

smpai di wad saya pelek.. wahh.. bilik besar giler.. mcm dlm private hosp.. terus kene tukar baju, misi tunjuk toilet kt tepi tu..saya pun keluar toilet dgn pakai baju hosp. sekali misi tu tegur..
"eh salah pakai baju ni.. terbalik".. hah? terbalik??
"yg bahagian ikat2 ni kt belakang.." ooo.. saya pun masuk balik toilet n tukar.. tp eh.. seksi gilos!!.. dah la tak bleh pakai dalaman semua kannn.. baju tu pulak main ikat2 jer.. ofcoz la nmpak my seksi bum kannn.. ah lantak la.. saya pun keluar toilet smbil tersenyih2 dgn muka malu2 n tgn dok pegang baju kt belakng.. malu la konon nanti misi tu nmpak my bum.. hahaha.. padahal jap lg.. bukan tu je misi tgk depan belakang misi tgk.. hahaha

misi sumbat ubat tuk poo.. n suh saya poo.. n then saya tanya kt misi tu soalan bodoh lg.. yela mmg bodoh la kan tak tau.. tak tau kene tanya..
"err misi.. dah bleh poo ker?" misi tu mcm terpinga2.. agaknya dlm hati dia kata..eh minah ni nk berak pun tanya ker? hehehe.. tp dia jwb la jugak dgn saolan lain..
"err.. puan ada rase tak nk berak?"
"haah" jawab saya..
"ha.. pegi la berak.. hahaha.. dan misi siap tunggu kt luar.. kejap2 tanya dah ke belum.. agaknye takut saya bersalin kt dlm toilet kot.. hahaha

setelah menunaikan hajat..
saya baring semula dan dipakaikan alat ctg kt perut tuk dptkan kadar denyutan jantung baby.. adalah sgt rimas benda alah ni kalian.. rasa kacau je.. rasa nk baling buang pun ada...boring2 tunggu tu.. saya ringankan mulut bertanya dgn misi tu lg..
"misi.. bile saya nk masuk kt labor room?" n misi tu buat muka terkejut lg.. saya dah rase bersalah.. eh salah ke saya tanya ni?
"ini la labor room puan!" hah? hahahha..
"o yeke.. saya igt ni ward".. jwb saya.. misi tu balas.
"ward penuh..doktor suruh hantar puan ke labor room terus.." mengong! mana saya tau.. bilik cukup punya besar siap toilet dan tak nampak pun mcm labor room.. chantik jer.. hahaha.. dlm hati.. wah bangga.. dpt bersalin dlm bilik yg chantik & luas.. mcm kt private hosp.plak rasenya..

saya tanya kat Dr. yg dtg check selalu bile bleh deliver if dah buka 3cm, dia kata if ank sulong slalunya lambat.. maybe malam ni or pagi esok.. ish lamanyer.. tengah boring tunggu tu tak tau nk buat apa.. dlm hati ish betul ke ni nk bersalin.. takde rasa apa pun.. mcm mimpi jer.. sekali masuk seorang lagi misi tanya nak pakai epidural tak.. ni baru perkenal kt hosp kerajaan.. untuk yang lahir ank sulong jer..saya tanya
"free ker?.." free la jwb nya.. saya pn stuju.. alih2.. misi lain msk.. kata tak boleh sebab dia dah abis duty.. sebab misi tu seorang je terlatih untuk bagi epidural.. dia igt saya maybe lambat lagi nak deliver.. hmmm.. tak pelah.. tak de rezeki.. maybe Allah nak saya rase sakit besalin cmner..

lepas tu saya dah dok seorang2 dlm bilik tu.. adus mula la rase sedih..tunggu punya tunggu dah dekat pukul 2.. mana en.suami ni.. dah berair mata ni.. rasa takut pun ada.. dah la dgr mcm2.. masa tu rasa nak nangis sangat.. tapi tahan jer..pastu ada sorg misi lain masuk dia suruh saya lepaskan rambut jangsn ikat & tanya misi tanya ada bawa air selusuh tak? saya cakap ada kt en.suami kejap lg dia datang.. tak lama pastu en.suami sampai.. dia kata puas cari saya, tanya kt misi dorg kata saya dah masuk labour room .. cuak gak en.suami.. tadi tengok elok jer.. tiba2 nak bsalin dah.. huhuhu.. rupanya dia tak dapat msg saya.. ntah kat sape la saya sent tu.. huhuhu.. tak pela janji en.suami dah ada.. tapi tak leh ckp ngan mak n mak mertua.. n minta maaf.. sebab kt dlm LR dah tak leh pakai pon... aiseh..

saya minta en.suami balik ambilkan minyak selusuh yang mak mertua (arwah) buatkan tuk disapu & minum masa dah nak bersalin.. en.suami dah berat nak tinggalkn saya.. dia kata tak payahla.. tp saya kesian kt mak mertua penat dia buat if tak pakai.. saya kata lmbat lg ..nasib baik putrajaya ke serdang dekat jer.. so en.suami pun balik..

dalam pukul 4.00 petang sorg doktor masuk n check laluan lagi.. katanya dah 4cm dan boleh pecahkan ketuban.. masa doktor check laluan tu mmg saya tak sakit apapapun.. org kata masa dok check laulan tu sakit.. ntah maybe sebab bukaan dah besar so memang tak sakit.. pastu ada seorang misi pulak sedut air kencing guna satu tuib panjang.. adoi.. adala jugak rase perit.. lepas dia buat tu .. saya terasa macam nk pee lagi.. tapi misi tu cakap
"la saya baru keluarkan semua air kencing ni.. tu perasaan puan je tu.. " oo yeke.. hehehe.. okla.. lantak la.. if terkencing atas katil ni lantak la korg kann..
kt bilik sebelah dengar org dok teran.. n misi n Dr. jerit suruh
"teran... teran... push.. push!"... perghh!!... seram yer.. saya dengar macam cheer leading group dok bersorak plak.. saya dah kecut.. cmtu ker.. cm susah jer... takuttt....!!!!

pastu rasa air ketuban keluar.. mula2 sikit2.. lama makin banyak dan dah basah kain.. dan lepas tu en.suami pun datang balik.. lega sangat dah ada minyak selusuh..sapu kat perut dan minum skit.. pastu dan2.. rase sakit.. amboi mujarab betul minyak selusuh ni.. rasenyer masa tu dalam pukul 445 ptg kut.. mula sakit skit2.. en.suami ajak bersembang nak bg saya lupakan rasa sakit tu.. tapi makin lama makin sakit dan makin kerap..makk oiiiii... sakit tak tau nk habaq... saya siap minta maaf dan ampun kat en.suami.. en.suami cakap yelah tak de salah apa pn.. saya ckp mana tau kut ada.. "kalau ada pun dah maafkn dah... tahan yer..." kata en.suami.

misi datang tengok.. dia kata ada rase nak teran tak .. saya kata tak de lg... dia kata klau sakit sgt.. sedut gas kt sebelah katil.. saya rasa start sakit tak hinggat dlm pulul 5.30 ptg.. disebabkan sakit sgt. saya sambil ngadu kt en.suami .. sakit.. en.suami dah bergenang air mata.. diusap2 nye rambut saya n pegang tgn saya dgn kuat.. pastu dia suh sedut gas tu.. hmmmm... saya sedut.. tak ilang pun sakit... sama jer... ah buat sakit ati lagi ada la.. tak berguna betul benda alah ni..

pastu sakit makin kerap.... tiba rase cm nk teran... peliknya time ni saya dah tak rase sakit.. jus rase cm nk teran.. cm nk teran berak tu...time saya nk bersalin tu, ramai plak yg bersalin at the same time.. misi & doktor kt bilik lain.. saya cakap dgn en.suami suh panggil doktor.. dah rase kepala baby nk keluar dah.. saya rase kalau saya trus teran td mesti baby kuar.. tp saya tahan sambil kepit sket takut baby keluar tak de sape sambut... g pn terigt member kata jgn bazir tenaga..sekali masuk dekat 10 misi & doktor kelam kabut tarik katil jd half, n suruh saya berada dmlm posisi duduk & buka kaki seluas2nya smbil tangan pegang pergelangan kaki.

bagusnya misi2 & doktor kt hosp. putrajaya ni siap ajar en.suami, pangku bdn saya.. smbil sebelah tgh pegang bahu, sebelah lg pegang tgn saya.. ya ia amat membantu.. saya ada tempat bersandar di lengan en.suami & saya dapat kekuatan drp tgn en.suami..then trus dorg teriak ramai2 suruh teran.. dah mcm cheer leading group la pulak.."push! push!.. ok puan push!.. teran.." n ofcoz my en.suami punya suara la yg paling kuat.."push sayang! push!".. dan saya rasa sorg misi dok tolong bukakan laluan kat bawah tu ..tgn dia mcm dok gosok periuk kt saya punya laluan tu. tp tak sakit la.. memang masa ni dah tak sakit langsung.. just nk kasi keluar baby jer... saya pun pelek.. apesal dah tak sakit?

3kali teran tak kuar gak... saya dah ikut nasihat member cara teran, ambik nafas pnjg2 melalui idung..then teran smbil dekat bdn ke lutut (bukan angkat bontot tau) n dagu bertemu dada.. hembus nafas ikut idung gak..teran tanpa kuar suara.. tp saya terkluar gak sura teran tu...agaknya tu yg baby tak kuar tu.. misi & doktor belagak mcm cheer leadin g group dok teruskan sorakan.. n saya dgr. suh "ok sambung nafas.. sambung nafas.." sambung nafas? cmne tu? kaedahnya nafas jgn kasi habis kena taik nafas berulang kali tanpa habiskan nafas tu.. eh kalian phm ke nih? tak pelah nanti saya explain dgn detail teknik bersalin dan meneran dalam entry yg lain.. hehehe.. ok la baby tak kuar jugak.. mid wife suruh sya rehat kejaop dan suruh en.suami bg minum air selusuh skit... pastu teran sekali.. meluncur kuar la baby... pd pukul 6.47ptg..

Syukur Alhamdulillah.. tak sangka cepat plak saya bersalin.. sakit dalam masa sejam jer.. misi tunjuk ank dan tanya ank apa... "lelaki" jwb saya dan bg saya peluk jap.. hmmm muka papa dia.. alhamdulillah sempurna... mayb berkat doa en.suami, mak, mertua, adik beradik, air dan minyak selusuh.. dan doa salah sorg bos yg g umrah.. doa ahli kluarga n kwn2.. Allah izin n permudahkn saya bersalin... rase sakit sekejap jer.. Trima Kasih semua atas doa kalian..

tp yelah cmne pn bkn senang nk lahirkan ank.. kalau tak, tak de la Allah bg Pahala shahid if ibu meninggal time lahirkan ank... saya beranak tak la susah tp time nk jahit tu sakit giler... rahim saya terluka n byk darah ketul so Dr. apa lg seluk n masuk 2 gouse yg besar n cuci rahim saya cm cuci periuk okke.. adusss!!!! kena plak saya rase yg mnjahit tu pelatih... dekat 2 jm baru settle.. sakit tak yah ckp... saya rase sakit lagi time jahit drp sakit contraction... smpai saya minta cucuk pain killer lg sekali.. smpai ttdo.. sedar2 tak siap2 lg... saya tanya tak siap g ker.. dlm ati rase nk marah dah. tp sabe jer.. misi tu ckp..
"saba ye puan skit lg.. 3 lapisan ni.. ni nk jahit bhgian.. luar plak..." adusss....

hmmm... tula secebis kisah saya melahirkan seorg insan di dunia tiga tahun yang lalu... mudah2an IZZ mnjadi seorg yg soleh, berakhlak mulia, cerdik, rajin, btggjwb n berguna pd mummy n papa, agama, bangsa dan negara.. aminnnnnn.....





nota qaseh: IZZ u will alway be my 'Awang Sulong Merah Muda'.. hadiah tunggu papa dpt payment ye anak.. mommy sayanggggggggg Iskandar!!! muahhhhh!!!

Qaseh...alynn fazz

No comments: