Wednesday, September 1, 2010

Salam MERDEKA!



Slmt Menyambut Hari Kemerdekaan yg ke 53 MALAYSIA! even dah terlewat sehari.. (semalam takde mood nk mencoret..) proud to be Malaysian! terima kasih tidak terhingga atas perjuangan pejuang terdahulu dlm memerdekakan Malaysia.. syukur atas segala nikmatNya...


Dalam memperkatakan pasal kemerdekaan.. 1 Malaysia.. saya lama terfikir kemana kan bertahannya Bahasa kebangsaan kita? Bahasa Malaysia.. makin dilupakan.. saya sangat panas telinga if orang berbangsa Melayu sendiri.. ( if org bukan melayu saya tak kisah) .ini dah la dilahirkan dibumi Malaysia.. tp tak pndai berbahasa ibundanya sendiri..  terutamanya golongan aktif seni aka artis.. apa yang saya maksudkan sebutan Bahasa Malaysia nya PELAT! mengalahkan budak setahun yg baru nk belajar bercakap.. sebutan "R", "T", "S" dan ada kalanya "D" tidak jelas.. Bahasa Melayu/Malaysia bagi semua huruf diatas terutamanya "R" disebut dengan jelas.

Paling sakit telinga bila dengar lagu Melayu yang dinyanyikan oleh penyanyi melayu atau kumpulan terutamanya kumpulan yg digelar " Indi".. lagu dah sedap.. tapi nyanyi tak berbutir perkataannnya.. nyanyi tu sebut la betul2 perkataan tu.. sakit telinga tau.. teringat cikgu Vokal yg Shafinaz selalu tegur dlm program realiti tv kt penyanyi yg baru nk jadi penyanyi ni supaya sebut betul2.. bagus.. saya sgt setuju..ok la dah byk lak celoteh ni.. MERDEKA!




Nota qaseh:  SAYA ANAK MALAYSIA

Qaseh... alynn fazz

No comments: